s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työllisyydelle ja tuottavuudel…

Työllisyydelle ja tuottavuudelle tukea palveluohjelmasta

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n Lauri Ihalainen PAM:in edustajiston kokouksessa:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen korosti Palvelualojen ammattiliiton PAM:in edustajiston kokouksessa yksityisten palvelujen keskeistä merkitystä työllisyydelle. Hänen mukaansa palvelualoilla on kuitenkin huomattava se, että työstä saatavalla palkalla on tultava toimeen eikä alalla työskentely saa edellyttää monen yhtäaikaisen pätkätyön sankaruutta.

– PAM:in esityksestä SAK:n seuraavan vaalikauden 2007&#;82112011 asiakirjaan otettiin tavoitteeksi kansallisen palveluohjelman aikaansaaminen seuraavalla vaalikaudella. Tämä tavoite esitetään myös seuraavan hallituksen ohjelmaan. Kansallisen palveluohjelman tarkoituksena on tukea alan työllisyyttä sekä tuottavuuden ja vientimahdollisuuksien parantamista.

– Palvelualojen on otettava työ- ja henkilöstöpolitiikassa uusi suunta, jos alat aikovat selvitä kilpailtaessa koulutetusta ja osaavasta työvoimasta. On kilpailtava laadukkailla, kokoaikaisilla, ammatillisesti arvostetuilla ja toimeentulon turvaavilla työsuhteilla.

Ihalaisen mukaan EK:n viimeaikaiset kovat työmarkkinapoliittiset puheet muun muassa palkkaerojen kasvattamisesta ja palkkaratkaisun merkittävän osan painamisesta paikallisesti sovittavaksi, eivät kuitenkaan lupaa helppoja neuvotteluja – olipa sitten edessämme yhteinen tuloratkaisu tai liittokierros.

– Toivottavasti työnantajat eivät kovilla puheillaan puhu itseään sykkyrään ennen kuin päästään edes ajallaan neuvottelemaan. Pyrkimykset palkkaerojen kasvattamiseen ja vaatimukset solidaarisesta palkkapolitiikasta luopumiseen ovat samalla kannanotto naisten ja miesten palkkaerojen kasvattamiseksi.

– Myönteistä mielestäni on se, että kaikki työmarkkinajärjestöt ovat asettuneet tukemaan samapalkkaisuusohjelman tavoitteita. Näistä keskeisin on, että vuoteen 2015 mennessä naisten keskimääräiset palkat nousevat 80 prosentista 85 prosenttiin miesten palkoista. Jotta tähän tavoitteeseen päästään, tulee seuraavien palkkaratkaisujen olla muodoltaan tasa-arvoa vahvistavia ja solidaarisia. Töiden jyrkkää jakautumista miesten ja naisten töihin pitää pystyä purkamaan ja työn vaativuuteen perustuvia palkkausjärjestelmiä tulee kehittää asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Lauri Ihalaisen koko puheenvuoro