s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajajärjestöjen puheenj…

Palkansaajajärjestöjen puheenjohtajat: Palkansaaja, äänestämällä vaikutat!

Europarlamenttivaalit 13.6.2004 - Ennakkoäänestys 2.-8.6.2004

Puheenjohtajat Lauri Ihalainen, Mikko Mäenpää ja Risto Piekka:

Suomen lainsäädännöstä suuri osa on lähtöisin Euroopan unionista. Monista palkansaajille tärkeistä työelämään ja sosiaalipolitiikkaan liittyvistä asioista päätetään Brysselissä. Viime istuntokaudella europarlamentti on käsitellyt muun muassa eurooppalaista työllisyyspolitiikkaa, työsuojelulainsäädäntöä, eläke- ja sosiaaliturvaa, epätyypillisiä työsuhteita, tasa-arvoa, työaikasääntelyä, vuokratyötä, ammatillista koulutusta ja eurooppalaisia yritysneuvostoja.

Europarlamentti vaikuttaa siis ratkaisevasti siihen, miten Euroopassa huolehditaan työntekijöiden oikeuksista ja vaikutusmahdollisuuksista, työehtojen noudattamisesta tai esimerkiksi pätkätyöntekijöiden asemasta. Onkin tärkeää, että europarlamenttiin valitaan ihmisiä, jotka ymmärtävät työelämää ja palkansaajien arkea.

Edellisissä EU-vaaleissa vain joka kolmas suomalainen käytti äänioikeuttaan. SAK, STTK ja AKAVA jäsenliittoineen kampanjoivat lähiviikkoina äänestysaktiivisuuden puolesta. Suomessa noin 80 prosenttia palkansaajista, yhteensä noin kaksi miljoonaa suomalaista, kuuluu ammattiliittoon. Palkansaajien keskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA vetoavat jäseniinsä, että nämä käyttäisivät äänioikeuttaan EU-vaaleissa. Tavoitteeksi on asetettu selvä äänestysprosentin nousu. Jokainen ääni on tärkeä!

Europarlamenttivaalit järjestetään Suomessa sunnuntaina 13.6.2004 ja ennakkoäänestys 2.-8.6.2004.

– SAK:n johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099
– STTK:n yksikönjohtaja Matti Hynynen, puh. 0400 416 405