s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömyyseläke ja yksilölline…

Työttömyyseläke ja yksilöllinen varhaiseläke ovat edelleen tarpeen

SAK:n Kaija Kallisen mukaan STM:n kaavailut ovat vastuuttomia

SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen hämmästelee sosiaali- ja terveysministeriön kaavailuja työttömyys- ja yksilöllisten varhaiseläkkeiden poistamisesta. Hänen mukaansa ministeriö toimii vastuuttomasti tuodessaan julkisuuteen esityksiä, jotka todennäköisesti aiheuttavat ihmisten keskuudessa hätäännystä ja ryntäyksen hakemaan uhan alla olevia eläke-etuuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön suunnitelmat eläkejärjestelmän muokkaamisesta käyvät ilmi eilen julkistetusta Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2010 -julkaisusta.

– Mielestäni STM:n valitsema linja on sikälikin yllättävä, että työttömyyseläkkeeseen ja yksilölliseen varhaiseläkkeeseen on vain vähän aikaa sitten tehty muutoksia. Yli 55-vuotiaiden työllisyystilanne on viime aikoina parantunut, mikä johtuu osittain talouskasvusta mutta myös työttömyyseläkkeeseen tehdyistä muutoksista, toteaa Kaija Kallinen. Viime vuoden alussa suurtyönantajien taloudellinen vastuu työeläkkeistä kasvoi ja niiden tasoa laskettiin.

Myös yksilölliseen varhaiseläkkeeseen tehtiin viime vuoden alussa muutos, kun eläkkeen ikärajaa nostettiin. Kallisen mukaan yksilöllisen varhaiseläkkeen poistamisen vaikutus eläkemenoihin on marginaalinen, sillä eläkettä käytetään hyvin vähän.

– Olisin odottanut STM:ltä malttia seurata eläkkeisiin juuri tehtyjen muutosten vaikutusta. Taloudellisen tilanteen huonontuessa yli 55-vuotiaiden työllisyystilanne muuttuu nopeasti heikompaan suuntaan eivätkä aktiivinen koulutus tai kuntoutus enää riitä siirtämään heitä avoimille työmarkkinoille. Kaikki voimat olisi nyt keskitettävä siihen, että työnantajat arvostaisivat ikääntyviä työntekijöitään, vaatii Kallinen.

Kallinen pitää myös erittäin tärkeänä, että osa-aikaeläkejärjestelmän kehittämisestä neuvotellaan työmarkkinajärjestöjen kanssa hyvissä ajoin ennen alennetun ikärajan kokeiluajan päättymistä vuonna 2002, aivan kuten ministeriön kanssa on aikaisemmin sovittu. Osa-aikaeläkkeet ovat Kallisen mukaan yksi harvoja konkreettisia toimia, joilla ikääntyvien työntekijöiden jaksamista on helpotettu.

Lue myös SAK:n tiedote 4.4.2001.