s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Hallituksen ar…

SAK:n hallitus: Hallituksen arvioitava veropolitiikkansa uudelleen

Työllisyyselvytystä lisättävä

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus toteaa, että verotuksen aukkojen kasvattamisen sijaan hallituksen tulisi panostaa laajan ja yhtenäisen veropohjan turvaamiseen. Heikon taloustilanteen vuoksi päätetyistä omaisuus- ja välillisten verojen kevennyksistä tulisi ainakin väliaikaisesti luopua. Tällä hetkellä valtio velkaantuu samalla, kun tehottomaan veroelvytykseen panostetaan satoja miljoonia euroja.

Suhdannepoliittisesti huonoon aikaan toteutettava ruoan arvonlisäveron alennus on johtamassa siihen, että verotuksen ero kaupparuoan ja ravintolaruoan välillä kasvaa kymmeneen prosenttiyksikköön. Arvonlisäveron eron kasvattaminen uhkaa heikentää ravintoloiden työllisyystilannetta. Myös harmaa talous saattaa lisääntyä, mikä osaltaan syö valtion verotulokertymää, SAK arvioi. Verotuksen aukkoja kasvattaa myös hallituksen päätös laajentaa eläkesäästämisen verotukea entisestään.

Suhdannepolitiikka kuuluu talouspolitiikan työnjaossa valtiolle eikä kunnille. Valtion tulee taata kohtuullisessa määrin kuntien toimintaedellytykset myös laman aikana. SAK:n mukaan hallituksen jo aiemmin päättämä kuntien apupaketti oli hyvä alku, mutta edelleen on tarvetta helpottaa kuntien tilannetta. Erityisesti tukea kaipaavat talouskriisin etulinjassa olleet, rakennemuutokseen joutuneet teollisuuspaikkakunnat. Kuntien auttamisessa valtionosuuksien korottaminen on parempi tapa kuin valtionosuuksien tasausrajan nosto.

SAK:n mielestä työvoimapolitiikka on tähänastisissa elvytys- ja budjettiesityksissä laiminlyöty. Työttömyyden kasvu edellyttäisi työvoimapoliittisiin toimiin vähintään 100 miljoonan lisäystä. Ihmisiä ei pitäisi syrjäyttää pois aktiivielämästä, vaan tarjota heille työ- ja koulutusmahdollisuuksia. Aikuiskoulutuksen uudistamisen rahoitus pitää myös varmistaa.

Liikenneväylien kunnossapito on nopeavaikutteista ja kotimaista työllistämistä, joka parantaa talouskasvun mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen perusteella väylänpidon rahoitusta ollaan kuitenkin jopa leikkaamassa. Tällä määrärahatasolla jo käynnissä olevia hankkeita jouduttaneen pysäyttämään. SAK vaatii selvää lisäystä väylänpidon rahoitukseen ja vähintään käynnissä olevien hankkeiden toteuttamisen varmistamista.

SAK:n mielestä julkisesti tuettua asuntorakentamista voidaan vielä lisätä. On varmistuttava siitä, että asuntorakentaminen ei pysähdy – viime kädessä suorilla toimilla ja korkotukilainojen ehtoja parantamalla.

Teollisuuden tulevaisuudenuskoa koetellaan nyt tosissaan – myös hallituksen energiaverolinjausten johdosta. Tarvitaan selkeä signaali, että valtio on sitoutunut ylläpitämään kilpailukykyisen toimintaympäristön sekä energiapolitiikassa että infrastruktuurihankkeissa. Suomalaista meriteollisuutta on syytä auttaa toteuttamalla alusinvestointeja ja vahvistamalla öljyntorjuntavalmiuksia.