s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Ammattiyh…

SAK:n Matti Huutola: Ammattiyhdistysliike pätkätyöntekijän turva

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Viime aikoina on julkisuudessakin näkynyt kommentteja siitä, ettei SAK ota pätkätyöläisten ongelmia vakavasti. Etenkin Vihreän liiton edustajat ovat antaneet näin ymmärtää. Väite ei pidä paikkaansa, sillä pätkätyöntekijöiden asemaa on pystytty viimeisen 10 vuoden aikana parantamaan monien lakimuutosten ja sopimusten yhteydessä, sanoo SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola.

Epätyypillistä työtä tekevät muodostavat jo huomattavan osan monien SAK:laisten ammattiliittojen jäsenkunnasta. Pätkätyöntekijöiden etujen valvominen onkin yksi ammattiyhdistysliikkeen keskeisistä tavoitteista. SAK esitti jo Paavo Lipposen ykköshallitukselle (1995-1999) listan uudistuksista, joiden avulla pätkätyöläisten asemaa voitaisiin parantaa ja epätyypillisen työn yleistymistä ehkäistä.

SAK:n lähtökohta on, että niin sanotuissa epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevillä kuten osa-aikaisilla, määräaikaisilla tai vuokratyöntekijöillä on oltava samat oikeudet ja velvollisuudet kuin vakinaisessa työsuhteessa olevilla kokopäivätyötä tekevillä työntekijöillä.

– Pätkätyöntekijöiden asemaa on parannettu. Nykyisin lyhyissä työsuhteissa on maksettava sairausajalta palkkaa, pätkätyöstä kertyy työeläkettä ja pätkätyöläisillä on oikeus työterveydenhuoltoon. Lomaoikeuksia ja vanhempainpäivärahojen määräytymistä on parannettu. On sovittu neljän tunnin vähimmäistyöajasta ja muutosturvakin koskee osaa pätkätyöläisistä, toteaa Huutola.

Parhaillaan tupotyöryhmä selvittää tilaajan vastuun lisäämistä sekä ammattiliittojen kanneoikeuden laajentamista, jotta työehtoja ja lakeja noudatetaan myös epätyypillisissä työsuhteissa.

Huutolan mielestä myös sosiaaliturvaan ja etenkin ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tulisi tehdä parannuksia, jotta vältyttäisiin tarpeettomilta viivytyksiltä ja taloudellisilta menetyksiltä. Vain toimiva ja riittävän tasoinen ansiosidonnainen työttömyysturva antaa pätkätyöläisille mahdollisuuden rakentaa ja suunnitella tulevaisuutta turvallisin mielin.

– Epätyypillisten työsuhteiden käyttöön on liittynyt selvää tarkoitushakuisuutta, jolla on haettu keinotekoista kustannussäästöä työvoimakustannuksista. Ammattiyhdistysliike on vaatinut juuri perusteettomien pätkätöiden rajoittamista, Huutola toteaa.

Ammattiliittojen päivittäistä työtä pätkätyöntekijöiden hyväksi hankaloittaa nuorten pätkätyöntekijöiden heikko järjestäytyminen. Kuitenkin juuri pätkätyöntekijät usein tarvitsisivat työpaikalla ammattiliiton tukea.

Lisätietoja:
– Taustamuistio: Pätkätyöntekijöiden asemaa parannettava edelleen (pdf)
– SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781