SAK kiirehtii hallitukselta toimia laivojen ulosliputuksen estämiseksi
– Valtiovarainministeriön esitys ensi vuoden tulo- ja menoarvioksi uhkaa johtaa suomalaisten matkustaja-alusten uusiin ulosliputuksiin, toteaa SAK:n kuljetusalojen neuvottelukunnan sihteeri, apulaisjohtaja Ari Seger.
– Hallitusohjelman mukaan merenkulun jatkuvuus Suomen lipun alla ja suomalaisen alustonniston kilpailukyky pyritään turvaamaan EU:n sallimilla tukimuodoilla ja kehittämällä tonnistoverolainsäädäntöä. Budjettiesitys ei kuitenkaan sisällä mitään toimenpiteitä hallitusohjelman merenkulkualaa koskevien osien toteuttamiseksi. Viivyttely sisältää suuren riskin, sillä elinkeinon on tiedettävä toiminnan keskeiset reunaehdot. Päätöksenteko vasta siinä vaiheessa, kun yt-neuvottelut on jo aloitettu ja ulosliputuksista ilmoitettu, on liian myöhäistä, Seger sanoo.
Segerin mukaan Ruotsin nettopalkkajärjestelmä on varustamoille selvästi edullisempi kuin Suomen tukijärjestelmä, johon liikenne- ja viestintäministeriökään ei omassa esityksessään esitä korjauksia. Tämä on erikoista, sillä tuoreet merenkulkualaa selvittäneet tutkimukset osoittavat, että laivojen siirto Suomesta Ruotsin lipun alle aiheuttaa työpaikkojen menetysten ohella enemmän kuluja myös valtiolle ja kunnille kuin mitä maksaisi siirtyminen samantasoiseen tukijärjestelmään. Lisäksi edellisen eduskunnan aikana säädetty tonnistoverolaki on osoittautunut täysin epäonnistuneeksi, sillä yksikään varustamo ei ole siirtänyt aluksiaan sen piiriin.
– Hallituksen on ryhdyttävä toimiin, joilla suomalaiselle merenkulkuelinkeinolle luodaan nopeasti samat toimintaedellytykset kuin lähimmissä kilpailijamaissa. Kyse on tuhansien ihmisten työpaikoista, merenkulkuun liittyvästä osaamisesta ja tieto-taidosta sekä Suomen huoltovarmuudesta kriisitilanteiden varalta. Kauppalaivaston ja erityisesti matkustaja-alusten ja niiden muonituksella on myös huomattava merkitys kotimaiselle elintarvike- ja maataloustuotannolle. Merenkulkuelinkeinon toimintaedellytysten turvaaminen mahdollistaisi myös uusien laivatilausten tekemisen, millä voisi olla myönteinen työllisyysvaikutus kotimaisille telakoille.
SAK kiirehtii hallitusta toteuttamaan alan järjestöjen sekä työmarkkinaosapuolten viime kesäkuussa kirjelmässään esittämät toimenpiteet. Liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön tulee asettaa työryhmät, jotka valmistelevat kiireellisellä aikataululla muutokset matkustaja-aluksia koskevaan tukijärjestelmään sekä tarpeelliset muutokset, joilla tonnistoverosta tehdään toimiva.
Lisätietoja
– apulaisjohtaja Ari Seger, puh. 040-502 4141
– apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250