s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Pientyönan…

Uutinen

SAK, STTK ja AKAVA: Pientyönantajien kohtaamat työsuhdeongelmat luultua vähäisempiä

SAK, STTK ja AKAVA

Julkisessa keskustelussa työlainsäädännön monimutkaisuutta on pidetty merkittävänä esteenä pientyönantajan työllistämiselle. Työministeriön tänään julkistamasta kolmikantaisesta raportista käy ilmi, että 90 prosenttia pientyönantajista ei koe työlainsäädäntöä merkittäväksi työllistämisen esteeksi eikä työoikeudellisilla ongelmilla ole vaikutusta yritystoimintaan. Ongelmallisinta pienissä yrityksissä näyttääkin olevan sopivan työntekijän löytäminen.

Raportti osoittaa, että pientyönantajan järjestäytyminen tukee työnantajana toimimista sekä helpottaa työoikeudellisten ongelmien ratkaisemista. Liittoon kuuluvat pientyönantajat osaavat ennakoida ja selvittää mahdollisia työoikeudellisia ongelmia paremmin kuin järjestäytymättömät työnantajat. Myös pientyönantajan palveluksessa olevien työntekijöiden järjestäytyminen edistää tasapuolisen ja osaavan neuvotteluilmapiirin luomista työpaikoille.

Yrittäjä- ja työnantajajärjestöjen työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia koskevaa tiedottamista pientyönantajille on syytä parantaa. Selvityksen mukaan järjestäytyneenkin työnantajan lähin tuki ja turva on oma kirjanpitotoimisto. Kirjanpitotoimistojen osaaminen suuntautuu kuitenkin pääsääntöisesti kirjanpitolainsäädäntöön ja palkkahallinnollisiin kysymyksiin. Palkansaajakeskusjärjestöt pitävätkin tarpeellisena jatkotoimenpiteitä, joilla kehitetään ja ylläpidetään kirjanpitotoimistojen työoikeudellista osaamista.

Yrittäjällä itsellään on vastuu siitä, että hänen yrityksensä työntekijöiden osalta noudatetaan työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Yrittäjiksi aikoville ja ensimmäisiä työntekijöitään palkkaaville tulee tarjota asiantuntevaa koulutusta työsuhdekysymyksistä. Palkansaajakeskusjärjestöjen mielestä tarjolla oleva yrittäjäkoulutus tulee koota yhteen paikkaan, esimerkiksi yrityssuomi.fi-sivuston yhteyteen. Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät myös suositeltavana, että raportin kehittämisehdotuksien toteutumista seurataan kolmikantaisesti.

Työministeriön kolminkantaisen työryhmän raportti pienten työnantajien erityiskysymyksistä ja työoikeudellisesta osaamisesta luovutettiin tänään työministeri Tarja Filatoville.

Työministeriön selvitys: Pientyönantajat luottavat rajoituksetta oman tilitoimistonsa palveluun (työministeriön tiedote 20.4.2006, jossa linkki työryhmän raporttiin)

• SAK:n lakimies Timo Koskinen, puh. 020 774 0163 tai 040 731 2387
  • STTK:n lakimies Pauliina Juntunen, puh (09) 1315 2207 tai 0400 951 886
  • AKAVAn elinkeinopoliittinen asiamies Outi Ervasti, puh 020 7489 419 tai 040 721 2131