s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tasa- arvosuunnitelmat työn al…

Tasa- arvosuunnitelmat työn alle kaikilla työpaikoilla

Lauri Ihalainen: Palkkaerot eivät tasoitu naisten välisiä palkkaeroja kasvattamalla

– Palkkaeroja kuten epätasa-arvoa yleensäkin ylläpitävät yhteiskunnassa lukuisat tekijät. On tärkeää poistaa syrjintä, joka liittyy esim. naisten ja miesten töiden erilaiseen vaativuuteen, naisvaltaisten ja miesvaltaisten töiden erilaisiin tulospalkkauskriteereihin, välilliseen ja piilevään syrjintään, joka johtuu naisten perhevastuista sekä palkka- ja tuloeroja korostavaan yhteiskuntapoliittiseen ajatteluun, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen EAY:n samapalkkakampanjaan liittyvässä seminaarissa torstaina Hanasaaressa.

– Sukupuolen mukaisten palkkaerojen kaventaminen ei ole vain naisten asia vaan se liittyy koko työmarkkinoiden vakauteen. Tasa-arvonäkökulma on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa. Esim. lainsäädäntöä kehitettäessä, työmarkkinasopimuksia sorvattaessa ja sosiaaliturvaa kehitettäessä tulee tarkastella päätösten vaikutuksia erikseen naisille ja miehille tulevien vaikutusten kautta. Työmarkkinoilla erityisen tärkeää tällä hetkellä on tarkastella tasa-arvoa naisvaltaisille aloille kasautuvien epätyypillisten töiden näkökulmasta.

– Työmarkkinoiden kahtiajaon purkamiseen on tärkeää suunnata aktiivisia toimia. Naisia on tuettava hakeutumaan teknisille aloille ja miehiä kasvatus- ja hoitotehtäviin koulutuksen eri vaiheissa. Erilaisuuden hyödyntäminen on työyhteisöille voimavara. Toisaalta on tärkeää kunnioittaa kaikkien halua tehdä mielekästä, itselle mielenkiintoista työtä. Tällöin tärkeää on vaikuttaa siihen, ettei naisten hakeutuminen naisten aloille tuota heille toisarvoista asemaa työmarkkinoilla. Työn vaativuuden arvioinnin ja muiden palkkausjärjestelmien kehittäminen on tällöin avainasemassa.

Ihalainen painotti, että tasa-arvon aktiivinen kehittäminen on kaikkien osapuolten etu, varsinkin kun kilpailu työvoimasta kiristyy lähivuosina. Hyvänä esimerkkinä työyhteisöjen kehittämistyöstä Ihalainen otti esille työmarkkinajärjestöjen yhteisen Hyvä- ja tasa-arvoinen työpaikka -hankkeen, jossa palkkauksellisen tasa-arvon edistäminen nähdään osana työyhteisöjen suunnitelmallista kehittämistä. Ihalainen piti valitettavana, ettei tasa-arvosuunnitelmia edelleenkään ole tehty kuin harvoilla työpaikoilla.

– Uskon, että tasa-arvosuunnitelmien laatiminen työpaikkojen kehittämistyön tueksi olisi niin työntekijöiden kuin työnantajienkin etu.

– Vaikka sukupuolenmukaisten palkkaerojen kaventaminen on ollut hidasta ja viimeisen vuosikymmenen aikana oikeastaan toimimista erojen kasvun estämiseksi, naiset odottavat ammattiyhdistysliikkeen toimivan asian puolesta ja he myös tässä luottavat edelleen ammattijärjestöihinsä. Ammattiyhdistysliike ei itse saa toimia niin, että naiset asetetaan toisiaan vastaan. Sukupuolen mukaiset palkkaerot eivät poistu naisten välisiä palkkaeroja kasvattamalla.