s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: EU-vaaleissa k…

SAK:n hallitus: EU-vaaleissa kyse kymmenistä tuhansista työpaikoista

Europarlamenttivaalit 13.6.2004 - Ennakkoäänestys 2.-8.6.2004

Valmisteilla olevat sisämarkkinoiden palveludirektiivi ja vuokratyödirektiivi sekä eräät muut EU-hankkeet vaikuttavat tuntuvasti työmarkkinoihin ja investointeihin myös Suomessa. Yhteensä kyse on jopa kymmenistä tuhansista suomalaisista työpaikoista.

SAK:n hallitus sai tiistaisessa kokouksessaan selvityksen palveludirektiivin valmistelutilanteesta. SAK:n hallitus arvioi, että nykymuodossaan komission esitys palveludirektiiviksi johtaisi rajat ylittävään työehtojen polkemiseen ja epäreiluun kilpailuasetelmaan. Esitys ei sinänsä kumoa lähetettyjen työntekijöiden työehtoja sääntelevää direktiiviä, joka edellyttää, että lähetettyihin työntekijöiden sovelletaan työntekomaan työehtoja. Palveludirektiiviesitys kuitenkin kieltää lähetettyjä työntekijöitä koskevan direktiivin sallimia valvontakeinoja, joilla on haluttu turvata, että asianmukaisia työehtoja todella noudatetaan.

Palveludirektiiviesitys rakentuu niin sanotulle lähtömaaperiaatteelle. Se asettaisi lähtömaan viranomaiset ensisijassa vastuuseen siitä, noudattavatko maan yritykset suomalaisia työehtoja Suomessa toimiessaan. Direktiiviesitys myös mm. avaisi Suomessa tällä hetkellä luvanvaraiset apteekkitoiminnan ja taksiliikenteen avoimelle kilpailulle ja aiheuttaisi kuluttajasuojaan ja potilasturvaan liittyviä ongelmia.

SAK pitää tärkeänä, että palveludirektiivissä toteutetaan ns. tilaajavastuu sekä ammattiliittojen kanneoikeus. Työn tilaajan on oltava viime kädessä vastuussa siitä, minkälaisia työehtoja esimerkiksi ulkomaalainen alihankkija soveltaa Suomessa työskenteleviin työntekijöihinsä. Ammattiliitoille on avattava oikeus nostaa kanne työehtojen rikkomisesta. Tällä hetkellä oikeus kanteeseen on ainoastaan työntekijällä itsellään. Käytännössä ulkomaalaiset työntekijät vain harvoin uskaltavat ryhtyä peräämään oikeuksiaan edes silloin, kun heidän työehtojaan poljetaan räikeästi.

Meneillään olevissa eurovaaleissa vaikutetaan käytännössä myös siihen, mihin suuntaan nämä kymmeniin tuhansiin suomalaisiin työpaikkoihin vaikuttavat EU-hankkeet etenevät. SAK:n hallituksen keskustelussa pidettiinkin ensiarvoisen tärkeänä, että palkansaajat käyttäisivät äänioikeuttaan EU-vaaleissa.

Useimmat eurovaaliehdokkaat antoivat SAK:n ehdokaskyselyssä vahvan tuen SAK:n tilaajavastuuta ja kanneoikeutta koskeville tavoitteille. Onkin tärkeää, että uudet suomalaiset europarlamentaarikot myös käytännössä ovat valmiita toimimaan tilaajavastuun ja kanneoikeuden saamiseksi mukaan palveludirektiiviin.

SAK:n eurovaalikyselyn yhteenveto

Suurimpien puoluiden eurovaaliehdokkaiden kanta siirtymäaikoihin (pdf)

Suurimpien puoluiden eurovaaliehdokkaiden kanta palveludirektiiviin liittyvään ammattiliittojen kanneoikeuteen ja tilaajavastuuseen (pdf)

Olli Koski SAK:n ekonomistiksi

Olli Koski

SAK:n hallitus nimitti valtiotieteiden maisteri Olli Kosken, 25, ekonomistiksi SAK:n yhteiskuntapoliittiselle osastolle 1.9.2004 alkaen. Olli Koski laati talvella 2004 SAK:lle selvityksen kansainvälisen verokilpailun haasteista. Parhaillaan hän työskentelee Kauppalehdessä kesätoimittajana.

Palveludirektiivikysymys: apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250