s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Erkki Tuomioja: Julkista terve…

Erkki Tuomioja: Julkista terveydenhuoltoa nakerretaan tietoisesti

Erkki Tuomioja. Palkkatyöläinen 9-2007. Kuva: Tuulikki Holopainen

Palkkatyöläinen 9/2007

Kansanedustaja Erkki Tuomioja näkee tällä hetkellä Suomessa ideologisia pyrkimyksiä rapauttaa julkisia palveluja. Hänen mukaansa terveydenhuollossa on jo tultu kriittiselle rajalle.

– Julkista terveydenhuoltoa nakerretaan salakavalasti, enkä epäile, etteikö tämä olisi joidenkin tietoinen tahto. Kehityksen päässä on riski, että julkinen terveydenhoito on niin kehnoa, että sitä ei käytä ketkään muut kuin ne, joilla ei ole varaa yksityiseen hoitoon. Näin syvennetään luokkajakoa, Tuomioja sanoo tänään ilmestyneen SAK:n Palkkatyöläisen haastattelussa.

Tuomiojan mukaan edellisen hallituksen toteuttaman hoitotakuujärjestelmän piti vahvistaa kansalaisten oikeuksia julkiseen terveydenhuoltoon. Käytännössä hoitotakuu ei kuitenkaan toteudu likikään suunnitellulla tavalla.

– Hoitotakuu pitää myös resurssoida. Niin ei ole tapahtunut. Julkisia varoja siirretään yksityiselle terveysalalle. Eihän ole olemassa yksityistä terveydenhuoltoa, joka toimisi markkinaehtoisesti, vaan Kelan korvauksia siirretään yhä massiivisempina euromäärinä yksityissektorille, Tuomioja korostaa.

Erkki Tuomiojan haastattelu on luettavissa osoitteessa www.palkkatyolainen.fi.

Lisäksi Palkkatyöläisessä muun muassa:

• Teema: Ympäristöteknologia
  • Pääkirjoitus: Työtä riittää