s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Lauri Ihalainen: Atrian …

SAK:n Lauri Ihalainen: Atrian yt-neuvottelut on käytävä konsernitasolla

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on huolestunut Atrian alkavista yt-neuvotteluista, jotka koskevat noin 230 työntekijää yhtiön eri tuotantolaitoksissa. Hänen mielestään hyvää ja vastuullista henkilöstöpolitiikkaa olisi se, että yt-neuvottelut käydään – kuten Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL on esittänyt – konsernitasolla. Tämä mahdollistaisi Ihalaisen mukaan paremmin neuvottelut henkilöstön sijoittamisesta konsernin sisällä ja muun muassa muutosturvan mukaisten työllistämis- ja koulutusohjelmien toimeenpanon.

– Tällaisessa tilanteessa Atrian on kannettava vastuu oman konserninsa työntekijöiden sijoittamisesta. Konsernitasolla on pitää räätälöidä sellaisia tukipaketteja, että irtisanomisuhan edessä oleville alan ammattilaisille saadaan varmistettua töitä, Ihalainen sanoo tiistaisessa kannanotossaan.

Samalla hän muistuttaa SAK:n esille nostamasta valmissuunnitelma-ajattelusta. Ihalaisen mukaan Atriankin tilanne puoltaa sitä, että Suomeen olisi saatava toimivat valmiussuunnitelmat, jotta tällaiset isot rakennemuutokset voitaisiin toteuttaa henkilöstön näkökulmasta turvallisemmin.

Atria on lopettamassa Kannuksessa toimivan Liha-Pouttu Oy:n tuotantolaitoksen sekä vähentämässä 90 henkeä Forssan Liha ja Säilyke Oy:ssä.

Liikevaihdoltaan Atria oli vuonna 2007 Suomen suurin lihanjalostaja ja yksi tuoreruoka-alan johtavista yrityksistä Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian maissa. Atrian liikevaihto oli vuonna 2007 noin 1 272 miljoonaa euroa. Viime vuoden liikevoitto oli 81 miljoonaa euroa.

Ihalaisen mukaan menestyvältä yritykseltä on lupa odottaa vastuullista henkilöstöpolitiikkaa, jolloin myös yt-neuvottelut käydään ammattitaitoisesti ja yhteistyössä henkilökunnan kanssa.

Atrian ilmoittamat toimintojen uudelleenjärjestelyt koskevat sen kaikkia Suomen tuotantolaitoksia, eivät pelkästään Forssaa ja Kannusta. Yhtiö on lisäksi ilmoittanut voivansa työllistää forssalaisia ja kannuslaisia konsernin muihin tuotantolaitoksiin. Tämä taas vaatii töiden uudelleenjärjestelyjä myös niissä yksiköissä, joihin on syntymässä uusia työpaikkoja.