s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Arkkipiispa Jukka Paarma: Ylei…

Uutinen

Arkkipiispa Jukka Paarma: Yleiset veronalennukset eivät paranna heikoimpien asemaa

Arkkipiispa Jukka Paarma Palkkatyöläisen haastattelussa. Kuva: Heli Saarela

Paarma sanoo SAK:n Palkkatyöläisessä kannattavansa alkoholiveron nostamista

Arkkipiispa Jukka Paarma suhtautuu veronalennuksiin hyvin kriittisesti. Tänään tiistaina ilmestyneessä SAK:n Palkkatyöläinen-lehdessä Paarma toteaa, ettei ole olemassa mitään vahvaa näyttöä siitä, että yleiset veronalennukset parantaisivat heikoimpien tilannetta.

– Hoiva-, sosiaali- ja terveyspalveluja pitää kehittää eikä purkaa, niin kuin nyt tehdään. Jos veroja vain alennetaan, niin millä rahoilla hyvinvointiyhteiskuntaa voidaan rakentaa. Ja jos hyvinä aikoina ei ole varaa satsata heikoimpien hyväksi, niin milloin sitten, Paarma kysyy.

Palkkapoliittista linjaa kirkolla ei arkkipiispan mukaan ole, mutta pari asiaan liittyvää periaatetta.

– Ensinnäkin jokaisen pitäisi saada oikeudenmukainen osa yhteiskunnan kakusta. En tarkoita samankokoista kakkua vaan jollain tavalla oikeudenmukaiseksi koettua osuutta. Toiseksi meidän on pidettävä huolta pudonneista ja syrjäytyneistä. Meillä on kyllä varaa tähän, kysymys on siitä, mihin rahat käytetään.

Paarma näkee halun poistaa kaikenlaista sääntelyä huolestuttavana.

– Yksilöä ja hänen vapauksiaan ei saisi millään muotoa rajoittaa eikä holhota. Mutta minusta vastuullisen yhteiskunnan pitäisi ajatella, mikä on ihmisille hyväksi. Joissain asioissa olisi hyväksi asettaa rajoituksiakin, toteaa Paarma.

Hän ottaa esimerkiksi alkoholiveron, jonka nostamisesta taitetaan peistä. Paarman mukaan vastuullinen yhteiskunta nostaisi veroja, koska alkoholin aiheuttamat sairaudet kuitenkin maksetaan yhteiskunnan pussista.

Lue koko haastattelu Palkkatyöläisen verkkopalvelussa

Uuden Palkkatyöläisen teemana on työpaikan kiellot. Lehdestä löytyvät lisäksi mm. AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn, JHL:n puheenjohtajan Tuire Santamäki-Vuoren ja Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtajan Jaakko Kianderin haastattelut.

Palkkatyöläisen toimituspäällikkö Aino Pietarinen, puhelin 040 527 6427