s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työntekijöiden työllistämisest…

Työntekijöiden työllistämisestä kannettava yhteinen vastuu

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen metsäteollisuuden irtisanomisuutisista:

Vaikka suomalaisen metsäteollisuuden haasteet ja ongelmat ovat olleet hyvin tiedossa, on UPM:n ja Stora Enson tämänpäiväisten irtisanomisuutisten mittaluokka yllättävä ja inhimillisesti katsoen järkyttävä. Suomen oloissa erittäin rajut toimenpiteet aiheuttavat yhtiöiden työntekijöille ja heidän perheilleen vakavia vaikeuksia. SAK tukee alalla toimivien jäsenliittojensa pyrkimyksiä turvata työntekijöiden asema tässä tilanteessa.

Nyt ilmoitettujen rajujen ja äkillisten irtisanomisten sijaan tarvitaan pitkäkestoinen, henkilöstön aseman turvaava työllistämissuunnitelma. Lisäksi tarvitaan nykyistä kattavampia muutosturvatoimia, jotka lisäisivät yritysten taloudellisia panoksia henkilöstön uudelleensijoittamiseen ja koulutukseen. Erityisesti UPM:n Kajaanin paperitehtaan osalta on tärkeää selvittää, löytyykö sille uusia tuotantosuuntia, jotka mahdollistaisivat tehtaan toiminnan jatkumisen jossain laajuudessa.

SAK on jo pitkään vaatinut sellaisten alueellisten ja valtakunnallisten valmiussuunnitelmien laatimista, joilla voitaisiin rakentaa ennakolta selkeämmät pelisäännöt ja vastuut eri toimijoille mm. mittavampien irtisanomistilanteiden varalle. Nämä eivät ole vieläkään päässeet vauhtiin. Tämänpäiväiset uutiset osoittavat, että SAK:n esittämille valmiussuunnitelmille on tarvetta.

Myös valtionhallinnon on työ- ja elinkeinoministeriön johdolla ja kolmikantaisesti neuvotellen pikaisesti etsittävä ratkaisuja ja suunnattava taloudellisia voimavaroja nyt irtisanomisuhan alla olevien metsäteollisuuden työntekijöiden tilanteen helpottamiseksi. Ensi vuoden budjettiin varattuja varoja äkillisten rakennemuutosalueiden tukemiseen on lisättävä ja huolehdittava siitä, että muutosturvan mukaisiin toimiin on varattu riittävä rahoitus. Samalla on huolehdittava siitä, että metsäteollisuus saa kotimaista puuta kohtuuhintaan ja vauhditettava Venäjän puutulliuhkaa koskevia neuvotteluja. Jos kotimainen puu ei liiku liukkaasti tehtaille, ei kohta ole niitä tehtaita, joille puuta tarjotaan.