s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinaosapuolet valmiita …

Uutinen

Työmarkkinaosapuolet valmiita osallistumaan hallitusohjelman kolmikantaisten asioiden toteuttamiseen

Sopimuskierros 2007

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat tänään tavanneet pääministeri Matti Vanhasen ja valtiovarainministeri Jyrki Kataisen. Tapaamisen yhteydessä järjestöt luovuttivat hallitukselle oheisen esityksen.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen esitys hallitukselle

Työmarkkinaosapuolet ovat valmiit osallistumaan hallitusohjelmaan kirjattujen kolmikantaisten asioiden valmisteluun ja toimeenpanoon. Ehdotamme, että hallitus ryhtyy tässä vaiheessa toteuttamaan hallitusohjelmaa yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa seuraavasti.

Hallitus antaa viipymättä kolmikantavalmistelussa käsitellyistä yksimielisistä ehdotuksista eduskunnalle lakiesitykset (määräaikaiset työsuhteet, työaikapankkijärjestelmä ja vuorotteluvapaan vakinaistaminen, kun rahoitusjärjestelmästä on sovittu) sekä jatkaa samapalkkaisuusohjelman, työelämän politiikkaohjelmien ja muiden kehittämisohjelmien toteuttamista yhteistyössä työmarkkinaosapuolten kanssa. Hallitus käynnistää lisäksi määräaikaisia työsuhteita selvittäneen yksimielisen työryhmän ehdottamat lisäselvitykset sekä jatkaa kolmikantaisen työvoiman vuokrausta selvittävän työryhmän työtä toimeksiannon mukaisesti.

Hallitus aloittaa ensi tilassa kolmikantavalmistelun niistä toimenpiteistä, joilla parannetaan työllisyyttä ja työmarkkinoiden sekä koulutusjärjestelmän toimivuutta sekä lievennetään ns. kohtaanto-ongelmaa. Tähän kokonaisuuteen liittyviä toimenpiteitä on käsitelty yksityiskohtaisesti työmarkkinaosapuolten laatimassa ehdotuksessa, joka luovutettiin hallitusohjelmaneuvottelijoille 11.4.2007. Työmarkkinaosapuolet esittävät, että eri hallinnonaloille ulottuvan kohtaantokysymyksiä koskevan kokonaisuuden valmistelun edistymistä seuraamaan asetetaan erillinen hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen seurantaryhmä.

Sosiaali-, työttömyys- ja muutosturvan sekä työllistämistoimien uudistusta varten hallitus asettaa valmistelevan komitean ja sille eri alajaostoja. Komiteassa ja sen alajaostoissa ovat edustettuina työmarkkinajärjestöt. Yksi kolmikantapohjalla toimiva jaosto valmistelee esitykset muutos- ja työttömyysturvaa koskevista asioista.

Hallitus käynnistää välittömästi ammatillisen aikuiskoulutusjärjestelmän kokonaisuudistuksen yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Uudistuksen tavoitteena on selkiyttää hajanainen hallinto, rahoitus, etuudet ja koulutustarjonta. Työssä hyödynnetään työ- ja koulutusasiainneuvostolle vuosina 2006&#;82112007 tehtyjä selvityksiä aikuiskoulutuksen uudistamisesta. Hallitus vastaa, että asetetaan kolmikantainen johtoryhmä (valtionneuvoston kansliaan/opetusministeriöön) ohjaamaan ja koordinoimaan uudistustyötä ja sille asetetaan tarpeellinen määrä kolmikantaisia alatyöryhmiä erityiskysymyksiä varten. Yhtenä kiireellisimmistä asioista on valmistella aikuiskoulutusta koskevat hallinnolliset ratkaisut, jotka liittyvät uuden työ- ja elinkeinoministeriön organisointiin sekä TE-keskusten, lääninhallitusten ja maakuntien asemaan ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen ohjauksessa.

Hallitusohjelmaan kirjattujen kolmikanta-asioiden lisäksi työmarkkinajärjestöt esittävät, että hallitus asettaa kolmikantaisen työryhmän selvittämään henkilöstörahastolain kehittämistarpeita ja laatimaan mahdollisesti ehdotuksia.

Hallitusohjelman mukaan hallitus tukee hintakilpailukyvyn säilyttäviä palkkaratkaisuja. Niistä sovitaan liittotasolla osana alakohtaisia työehtosopimusratkaisuja. Työmarkkinaosapuolet pitävät tärkeänä, että alakohtaiset sopimukset ja niiden palkkaratkaisut tukevat reaalipalkkojen kehitystä, hintakilpailukykyä, kasvua ja työllisyyttä. Työmarkkinaosapuolet odottavat, että hallituksen työn verotusta koskevat ratkaisut tukevat kasvua, työllisyyttä ja ostovoimaa.

AKAVA
EK