s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Rakennusalan työehtosopimuksee…

Uutinen

Rakennusalan työehtosopimukseen sovellettiin ensimmäisenä yleissitovuuden uusia kriteereitä

Kuva: Ville Juurikkala

Kaikkiaan 129 työehtosopimuksen yleissitovuus vahvistettu

Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta vahvisti lokakuussa rakennusalan työehtosopimuksen yleissitovuuden. Sopimuksen arvioimisessa sovellettiin ensimmäisen kerran uuden työsopimuslain perusteluissa mainittuja muita kuin määrällisiä kriteereitä.

Lautakunnan mukaan rakennusalan työehtosopimusta ei olisi voinut pitää edustavana, jos huomioon olisi otettu pelkästään alan järjestäytyneiden yritysten palveluksessa olevien työntekijöiden osuus kaikista alan työntekijöistä.

Yleissitovuuden vahvistamislautakunta sovelsi päätökseensä kuitenkin myös työsopimuslain uusia yleissitovuuden kriteereitä: alan työntekijöiden järjestäytymisastetta sekä sopimustoiminnan vakiintuneisuutta. Näiden perusteella rakennusalan työehtosopimusta voitiin pitää edustavana, minkä vuoksi lautakunta vahvisti lokakuun kokouksessaan sen yleissitovuuden.

Noin 200 työehtosopimuksen yleissitovuus arvioitavana

Yleissitovuuden vahvistamislautakunta vahvisti viimeisimmässä kokouksessaan 11.10.2002 yleissitoviksi seuraavat 13 työehtosopimusta:

– Asfalttialan työehtosopimus (Rakennusliitto)
– Kiinteistöalan toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus (Toimihenkilöunioni)
– Lasitus-, rakennuslasitus- ja lasinjalostusalan työehtosopimus (Kemianliitto)
– Lattianpäällystysalan työehtosopimus (Rakennusliitto)
– Maa- ja vesirakennusalan työehtosopimus (Rakennusliitto)
– Postialan tehtäviä koskeva työehtosopimus (Postiliitto, Postin Toimihenkilöliitto)
– Rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimus (Postiliitto, Postin Toimihenkilöliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM)
– Rakennusalan teknisten toimihenkilöiden työehtosopimus (Toimihenkilöunioni)
– Rakennusalan teollisuustoimihenkilöiden työehtosopimus (Toimihenkilöunioni)
– Rakennusalan työehtosopimus (Rakennusliitto)
– Tietoliikenne- ja informaatiotekniikka-alan työehtosopimus (Sähköliitto)
– Tietoliikenne- ja informaatiotekniikka-alan työehtosopimus toimihenkilöille (Toimihenkilöunioni)
– Tietotekniikan palvelualan työehtosopimus (Erto)

Seuraavien 7 sopimuksen kohdalla lautakunta katsoi lokakuun kokouksessaan, etteivät ne ole laissa tarkoitetulla tavalla edustavia ja ovat siten vailla yleissitovuutta:

– Kiinteistöpalvelualat KIPA ry:n jäsenyritysten toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus (Toimihenkilöunioni)
– Maarakennusalan työehtosopimus (Koneyrittäjien liitto, Rakennusliitto)
– Museoita koskeva työehtosopimus (Akavan erityisalojen keskusliitto AEK)
– Televiestintä-, tietotekniikkapalvelu- ja tietoteollisuusalojen työehtosopimus (Metalliliitto, Tietoliikenneliitto TLL, Ylempien Toimihenkilöiden Neuvottelujärjestö YTN)
– Tienhoitoalan työntekijöitä koskeva työehtosopimus (Valtion yhteisjärjestö VTY)
– Tietotekniikan palveluyritysten teknisiä toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus (Toimihenkilöunioni)
– Yhteyskeskuksia ja puhelinpalveluja koskeva työehtosopimus (Palvelualojen ammattiliitto PAM)

Lautakunta on tähän mennessä vahvistanut yhteensä 127 työehtosopimuksen yleissitovuuden ja katsonut 31 sopimuksen jäävän vaille yleissitovuutta. Työtuomioistuin on kuitenkin kumonnut lautakunnan kielteiset päätökset elokuvateattereita ja hiihtokeskustyöntekijöitä koskevista työehtosopimuksista, jotka siten on myös vahvistettu yleissitoviksi. Kaiken kaikkiaan siis 129 työehtosopimuksen yleissitovuus on nyt vahvistettu.

Huhtikuussa 2001 asetetulle yleissitovuuden vahvistamislautakunnalle on toimitettu yhteensä vajaat 300 työehtosopimusta, joista arvioitavia valtakunnallisia työehtosopimuksia on noin 200. Lautakunnan on tehtävä päätökset kaikkien valtakunnallisten sopimusten yleissitovuudesta ensi joulukuun alkuun mennessä.

Työtuomioistuin ratkaissut neljä valitusta

Työtuomioistuin on tähän mennessä ratkaissut neljä yleissitovuuden vahvistamislautakunnan päätöksistä tehtyä valitusta. Elokuussa työtuomioistuin päätti jättää tutkimatta kaksi valitusta, jotka koskivat kahta lautakunnan yleissitoviksi vahvistamaa työehtosopimusta. Tuomioissa katsottiin, ettei valitukset tehneellä ammattikuntayhdistyksellä ole valitusoikeutta, koska se ei ole työehtosopimuksiin osallinen. Kesäkuussa työtuomioistuin kumosi kaksi lautakunnan päätöstä ja vahvisti PAM:n hiihtokeskusten ja elokuvateatterien sopimukset yleissitoviksi.

Työtuomioistuimen käsiteltävänä on edelleen kuusi muuta valitusta, joissa ammattiliitot ovat valittaneet ei-yleissitoviksi katsotuista sopimuksista:

– Energiayhteisöt (Kunta-alan ammattiliitto KTV, Tekniikan ja Peruspalvelujen Neuvottelujärjestö KTN, Kunnallisvirkamiesliitto KVL, Ylempien Toimihenkilöiden Neuvottelujärjestö YTN)
– Katsastus- ja tarkastusala (AKAVA-JS, Pardia)
– Tilapäisten teatterimuusikkojen työehtosopimus (Suomen Muusikkojen liitto)
– Vakinaisten teatterimuusikkojen työehtosopimus (Suomen Muusikkojen liitto)
– Turkistarhausalan tarhatöitä koskeva työehtosopimus (Puu- ja erityisalojen liitto)
– Vähittäiskaupan esimiehet (Palvelualojen ammattiliitto PAM)

Lisätietoja

– Työsopimuslain yleissitovuuden kriteerit: SAK:n netin kohta Tietoa työelämästä > Työelämän lainsäädäntö > Työsopimuslaki > Työehtosopimusten yleissitovuus

– Kaikki yleissitovat työehtosopimukset ja lautakunnan päätökset: Valtion säädöstietopankki FINLEX (valitse kohta Työehtosopimusratkaisut otsikon Ministeriöt alta).

– Jorma Rusanen, SAK:n vastaava lakimies, jorma.rusanen@sak.fi