s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tervetuloa todellisuuteen

Tervetuloa todellisuuteen

Tervetuloa todellisuuteen.

SAK:n ja jäsenliittojen kampanja herättelee nuoria huolehtimaan oikeuksistaan.

SAK ja jäsenliitot kampanjoivat 22.1.-4.2. tunnuksella Tervetuloa todellisuuteen. Kampanja näkyy televisio- ja ulkomainontana ympäri Suomea sekä mm. liitto- ja palkansaajalehdissä. Myös kampanjailmeisiä minimoi-kortteja on jaossa julkisilla paikoilla. Mainonnassa ohjataan kiinnostuneita tutustumaan ammattiliittoihin joko Internetin kautta tai soittamaan liittojen yhteiseen palvelunumeroon 0800 179 279 (på svenska 0800 179 278), joka auttaa järjestäytymiseen liittyvissä kysymyksissä.

Kampanja näkyy myös SAK:n Internet-palvelussa. Osoitteesta www.sak.fi/liity löytyy tietoa ammattiliittoon liittymisestä ja liittojen jäsenilleen tarjoamista eduista. Saman osoitteen kautta pääsee myös käyttämään nettityökalua, jonka avulla voi etsiä itselleen sopivaa ammattiliittoa ja samalla jättää yhteystietonsa liittoon liittymistä varten.

Tervetuloa todellisuuteen -kampanjan tavoitteena on herätellä nuoria ja pätkätyöntekijöitä huolehtimaan oikeuksistaan ja käyttämään hyväkseen ammattiliittojen tarjoamaa tukea. Lukuisat selvitykset osoittavat, että nuoret eivät oikein osaa hahmottaa, mitä ay-liike merkitsee ja minkälaista apua siltä voisi saada.

Viime vuonna Suomen Gallupilla teetetyn tutkimuksen mukaan nuoret suhtautuvat myönteisesti ammattiliittoihin, mutta eivät tiedä niistä tarpeeksi. Miltei joka toinen nuori ei-jäsen (42 %) ilmoitti, ettei vain ole vielä tullut liittyneeksi ammattiliittoon. Joka kolmas (35 %) sanoi tietävänsä ammattiliitoista liian vähän ja runsas viidennes (22 %) totesi, ettei hänelle koskaan ole tarjottu mahdollisuutta liittyä ammattiliittoon. Osana kampanjaa SAK:laisia luottamusmiehiä onkin valmennettu ottamaan nuoret työpaikoilla nykyistä paremmin vastaan.

Lue lisää kampanjasta ja SAK:n uudesta Internet-palvelusta tiedotteesta 21.1.2001. Kampanjaan liittyvän Lisää liksaa -mainoksen voit käydä katsomassa Video SAK:n sivuilla.