s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Johtaja Matti Tukiainen: SY rä…

Johtaja Matti Tukiainen: SY räksyttää, muut kantavat vastuun

Matti Tukiainen

– Suomen Yrittäjät ry:n viimeaikaiset ulostulot viestittävät, että järjestö pyrkii mukaan tuponeuvotteluihin vain huolehtiakseen ettei kattavia tulosopimuksia enää Suomessa pystytä rakentamaan. Järjestön puheenjohtaja Eero Lehti on jo pitempään ilmaissut haluavansa romuttaa koko suomalaisen sopimisjärjestelmän. Nyt myös toimitusjohtaja Jussi Järventaus on löytänyt yhteisen sävelen järjestönsä puheenjohtajan kanssa ja viestittänyt EK:lle, ettei palkansaajille saa neuvotteluissa antaa periksi missään asiassa. Neuvottelujen kynnyksellä tämä on jokseenkin vastuuton neuvo &#;8211 tällaisista lähtökohdista ei tupoa synny, totesi SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen SAK:n Varsinais-Suomen aluekokouksessa Uudessakaupungissa lauantaina.

– SY:n on helppo huudella sivusta neuvojaan. Järjestö pyrkii mukaan tupopöytiin siitäkin huolimatta, ettei sillä ole työmarkkinajärjestöjen tapaan jäsenkunnaltaan valtakirjaa neuvotella jäsenyrityksiä sitovia sopimuksia – useimmat sen jäsenjärjestöt hoitavat työehtosopimusneuvottelut EK:n kautta, joka toisin kuin SY pystyy sopimaan myös sitoumuksia jäsenilleen.

– Tiistaina käynnistyvien neuvottelujen lähtökohtana on vakaata kasvua ja ostovoimakehitystä sekä työllisyyttä tukeva talous- ja tuloratkaisu. Työmarkkinaosapuolet ovat kaikki todenneet ratkaisun tavoittelemisen arvoiseksi, vaikka samalla nähdään, että osapuolten näkemykset ovat nyt poikkeuksellisen kaukana toisistaan.

– Viime vuosikymmenen hyvä talous- ja työllisyyskehitys on ollut suurelta osin onnistuneen työmarkkinapolitiikan ansiota. Sen myönteiset vaikutukset ovat heijastuneet yritysten kilpailukykyyn ja palkansaajien ostovoimaan. Laman jälkeen Suomeen on syntynyt 300 000 uutta työpaikkaa. Suomalainen sopimuspolitiikka ja työmarkkinamalli ovat osaltaan mahdollistaneet sen, että Suomi nyt kansainvälisen yritysjohtajien järjestön WEF:n selvityksenkin mukaan on maailman kilpailukykyisin maa ja samalla myös toiseksi paras maa yritystoiminnalle.

– SAK tavoittelee neuvotteluissa oikeudenmukaista palkkaratkaisua sekä mm. työn tilaajan vastuun lisäämistä työntekijöihin sovelletuista työehdoista ja tätä kautta harmaan talouden saamista kuriin nykyistä paremmin. Keskeinen tavoite on myös palkansaajien turvallisuuden parantaminen työelämän muutostilanteissa. Ajankohtaiset irtisanomisilmoitukset osoittavat, että tarve siltaan työstä työhön on entistäkin suurempi.

Johtaja Matti Tukiainen, 0400 600 099