s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja Akava: Talouskrii…

Uutinen

SAK, STTK ja Akava: Talouskriisistä selviämiseen tarvitaan työmarkkinoiden ennustettavuutta

SAK, STTK ja AKAVA

Palkansaajakeskusjärjestöjen hallitusten työvaliokunnat ja keskusjärjestöjen johtoryhmät pitivät tiistaina yhteiskokouksen SAK:ssa. Kokouksessa käsiteltiin Suomen taloustilannetta ja tulevaa työmarkkinakierrosta sekä käytiin läpi liitoissa ja keskusjärjestöissä valmisteltuja sopimustavoitteita.

Palkansaajakeskusjärjestöt ovat erittäin huolissaan työttömyyden voimakkaasta kasvamisesta. Keskusjärjestöt katsovat, että talouskriisiin ja työllisyyskehitykseen vastaaminen sekä ostovoiman turvaaminen palkansaajille edellyttävät hyvin koordinoitua työmarkkinakierrosta.

Työnantajien on kannettava vastuunsa talouskriisistä selviämiseksi eikä vain jökötettävä työmarkkinamallissaan. Työmarkkinajärjestöjen on nyt yhdessä haettava tapa, jolla luodaan lähivuosiksi työmarkkinoille ennustettavuutta.

Keskusjärjestöt odottavat myös maan hallituksen aktiivisuutta talous- ja työmarkkinapolitiikan koordinaation ja ennustettavuuden saavuttamiseksi. Hallitukselle on jo tarjottu työmarkkinajärjestöjen tekemän sosiaalitupon myötä uudistuksia työttömyysturvassa ja kestävän eläkerahoituksen varmistamiseksi. Näistä ratkaisuista on myös hallituksen omalta osaltaan pidettävä kiinni. Ostovoiman turvaamiseksi tarvitaan vielä palkkojen ja verotuksen yhteensovittamista.

Palkansaajakeskusjärjestöt ja niiden liitot tekevät tulevalla neuvottelukierroksella tiivistä yhteistyötä yli keskusjärjestörajojen. Kierroksen koordinointia varten nimitettiin keskusjärjestöjen yhteinen työryhmä.