s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Aravatuotanto nyt käyntiin ja …

Aravatuotanto nyt käyntiin ja Emu-hyöty myös vuokralaisille

Matti Viialainen

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Hallituksen päätös aravaehtojen helpottamisesta on tervetullut uutinen ja ystävänpäivän lahja asunnontarvitsijoille sekä aravavuokralaisille. Kyseessä on merkittävä linjapäätös, jolla helpotetaan tavallisten vuokralla asuvien palkansaajien asemaa. Se varmisti myös sosiaalisen asuntotuotannon jatkumisen Suomessa. Päätös toteuttaa pitkälti ne tavoitteet, joita mm. SAK esitti asuntotuotannon vauhdittamiseksi ja asumiskustannusten alentamiseksi jo viime syksyn tuloratkaisun yhteydessä.

Hallituksen päätöksen ansiosta aravavuokralaisilla on nyt mahdollisuus päästä hyötymään talous- ja rahaliitto Emun mukanaan tuomasta korkojen laskusta. Tähän saakkahan euron mukanaan tuoma korkoale on mennyt etupäässä niille, joilla on varaa hankkia omistusasunto.

Hallituksen päätös toivottavasti myös laukaisee sen pattitilanteen, joka miltei lopetti valtion tukeman asuntotuotannon etenkin pääkaupunkiseudulla. Rakennusyhtiöiden ja yleishyödyllisten rakennuttajien onkin nyt laitettava liikkeelle kaikki ne rakennuskohteet, joiden käynnistyminen oli kiinni aravaehtojen helpottamisesta. Asuntotuotannon vauhdittaminen on myös tarpeen työllisyyden kohentamiseksi tilanteessa, jossa vientiteollisuus ilmoittaa yhä uusista lomautuksista ja irtisanomisista.

Aravatalojen omistajien on myös vietävä korkojen laskun tuoma etu vuokriin. Ei voi olla oikein, että hallituksen päätöksestä koituva etu jäisikin taloyhtiöille eikä menisi vuokralaisille. Hallituksen ratkaisusta koituva etu kuuluu myös aravavuokralaisille.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250