s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laisen ammattiyhdistysliik…

SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen vappujuhlat 2003

Viime vuonna Hakaniemen torilla esiintyi mm. Uusi Kukka -yhtye. Kuva: Marjut Vainio.

SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen vappujuhlia järjestetään tänä vuonna jälleen lähes 60 paikkakunnalla.

Hakaniemen torilla järjestettävässä Helsingin Työväen Vappujuhlassa juhlapuhujina ovat tänä vuonna opetusministeri Tuula Haatainen sekä kansanedustaja Minna Sirnö. Vappujuhla alkaa marssilla, joka lähtee VR:n Makasiineilta kello 11.00. Marssi saapuu Hakaniemen torille kello 12.00, jossa varsinainen juhla järjestetään. Kello 14.00 siirrytään Paasitorniin laulamaan työväenlauluja. SAK:n Helsingin paikallisjärjestön kanssa valmisteluissa ovat mukana TUL:n Suur-Helsingin piiri, Helsingin sosialidemokraattinen piiri, Helsingin Vasemmistoliitto ja muut työväenjärjestöt.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Jyväskylässä ja Äänekoskella, SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara puolestaan Haminassa ja Kotkassa. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Kirsti Palanko-Laaka Mikkelissä, Pertti Parmanne Vaasassa, johtaja Matti Tukiainen Lohjalla sekä apulaisjohtaja Matti Viialainen Joensuussa.

Uuden hallituksen ministereistä vappupuheen pitää tänä vuonna opetusministeri Haataisen lisäksi vain valtiovarainministeri Antti Kalliomäki Riihimäellä. Kansanedustajia kuulee usealla paikkakunnalla, puheen pitävät mm. Heli Paasio Sipoossa, Martti Korhonen Oulussa, Liisa Jaakonsaari Raahessa ja Matti Ahde Kajaanissa. SDP:n puoluesihteeriä ja kansanedustajaa Eero Heinäluomaa kuulee tänä vuonna Haminassa sekä Kotkassa. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes puhuu Tampereella ja puoluesihteeri Aulis Ruuth Hämeenlinnassa. Euroopan parlamentin jäsen Riitta Myller pitää vappupuheensa Joensuussa.

Vapun puhujalistalta löytyy myös useita SAK:n jäsenliittojen johtohenkilöitä. Metallityöväen liiton puheenjohtaja Erkki Vuorenmaa pitää vappupuheen Kirkkonummella. Palvelualojen ammattiliitto PAM:n puheenjohtaja Ann Selin puhuu Raumalla, Rakennusliiton puheenjohtaja Pekka Hynönen Nurmijärvellä. Paperiliiton puheenjohtajaa Jarmo Lähteenmäkeä kuullaan Anjalankoskella ja pääsihteeri Jouko Ahosta Jämsässä. Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja Mauri Lundén puhuu Pieksämäellä. KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori puhuu Oulun vappujuhlissa, KTV:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen Jyväskylässä ja toimialajohtaja Heikki Kehälinna Seinäjoella. Sähköliiton puheenjohtaja Lauri Lyly puhuu Tampereella, Puu- ja erityisalojen liiton puheenjohtajaa Kalevi Vanhalaa kuullaan Harjavallassa.

Lista SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen vappujuhlista 2003 (päivitetty 28.4.2003)