GPS-paikantimet seuraavat sähköasentajia
Työntekijät olivat epäluuloisia ja jopa tuohtuneita, kun Sallila Sähköasennus reilut kolme vuotta sitten asensi autoihinsa GPS-paikantimet. Nyt tilanne on rauhoittunut, ja pääluottamusmies Sami Mattila näkee tekniikassa sekä hyviä että huonoja puolia.
– Työntekijät reagoivat GPS-paikantimiin aluksi hyvin kielteisesti. Nyt minä luulen, etteivät useimmat työntekijät edes ajattele koko asiaa. Mutta on toki niitäkin, jotka suhtautuvat paikantimiin edelleen kielteisesti, Sami Mattila sanoo.
Sallila Sähköasennuksessa GPS-paikantimet löytyvät firman kaikista 24 autosta. Yritys työllistää noin 40 sähköasentajaa, kun määräaikaiset työntekijät lasketaan mukaan.
Sami Mattila on kuullut yrityksistä, joissa GPS-paikannusta käytetään väärin. Kokemukset omalta työpaikalta ovat valtaosin myönteisiä.
Pääsääntö on, ettei työnantaja saa käyttää tietoja työajanseurantaan. Ajoneuvojen sijainnin saa selvittää, jotta lähimpänä oleva auto osataan lähettää hoitamaan tehtävää tai toimittaa onnettomuustilanteessa apua oikeaan paikkaan. Sähköasentajat työskentelevät usein yksin.
Mattilan työtovereina on jutuntekopäivänä kolme asentajaa. He suhtautuvat valvontaan rauhallisesti.
– Lähinnä on pelätty sitä, että työnantaja vakoilisi meitä, asentaja Jari-Tapio Lehto sanoo.
Lehto, Kari Virta ja Matti Reini eivät kuitenkaan koe, että GPS-seuranta olisi aiheuttanut heille ongelmia.
Luottamusmiestä ei saa valvoa
Ammattiliitot korostavat, ettei työnantajalla ole oikeutta jäljittää henkilöstön edustajia, kun nämä hoitavat luottamustehtäväänsä. Muuten työnantaja voisi nuuskia tietoonsa, onko työntekijä tavannut luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun jossakin arkaluonteisessa asiassa.
Pääluottamusmies Sami Mattila kertoo käyttävänsä omaa autoaan hoitaessaan luottamustehtäviä.
– Osittain se johtuu siitä, että firman autossa on paikannin, mutta ennen kaikkea siitä, että henkilöautolla on helpompi liikkua kuin kuorma-autolla.
GPS-paikantimet on asennettu työajoneuvojen lisäksi myös firman nostolavoihin ja aggregaatteihin.
– Tässä on kyse varkaussuojasta, eli jos joku häipyy yöllä niiden kanssa, näemme missä ne ovat, Sami Mattila sanoo.
Jonny Smeds