s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK hyväksyi yt-lain komiteami…

SAK hyväksyi yt-lain komiteamietinnön

SAK:n hallituksen kokoushuone, Hakaniemenranta 1

SAK:n hallitus hyväksyi maanantaina yksimielisesti yt-lain sisällön asiaa valmistelleen komitean esityksen mukaisesti. Hyväksyessään komiteamietinnön SAK korosti sitä, että uuden yt-lain vaatimaa koulutusta ja tiedottamista järjestettäisiin yhdessä työnantajan kanssa. Näin uudesta laista saataisiin paremmin yhteinen näkemys työpaikoille sekä palkansaajille että työnantajille.

SAK:n hallitus esitti kokouksessaan vaatimuksen, että nyt syntyneen yt-lakikomitean mietinnön pohjalta myös kunta-alalle saataisiin henkilöstön osallistumisoikeudet takaava yt-laki. Muista työmarkkinasektoreista poiketen kuntien työntekijöillä ei ole lakiin perustuvia yhteistoimintaoikeuksia. SAK:n mukaan myös valtion yt-laki pitäisi uudistaa nyt syntyneen mietinnön pohjalta.

Yhteistyö palkkatilastoinnissa jatkuu EK:n kanssa

SAK:n hallitus hyväksyi myös sopimuksen palkkatilastoyhteistyöstä EK:n kanssa. Tilastoyhteistyön tarkoituksena on edistää palkkatilastoihin liittyvää yhteistyötä sekä kehittää palkkatilastoja ja siten varmistaa osapuolten luottamus tilastotietoihin. Osapuolet toteavat sopimuksen allekirjoituspöytäkirjassa, että palkkatilastoja koskeva yhteistyö on sujunut hyvin ja sopimuksen uudistaminen mahdollistaa hyvän yhteistyön jatkumisen.

Tilastoyhteistyön ansiosta palkansaaja- ja työnantajapuolella on samanlainen käsitys palkkojen kehityksestä ja tasosta. Näin ollen työehtosopimusneuvotteluissa ei tarvitse alkuun käydä neuvotteluja toteutuneesta palkkakehityksestä ja vallitsevasta palkkatasosta. Tällainen tilanne ei ole itsestään selvä kaikissa EU:n vanhoissakaan jäsenmaissa.

Tänään solmittu sopimus korvaa aikaisemmat SAK:n ja STK:n (Suomen Työnantajain Keskusliitto, EK:n edeltäjä) vuonna 1974 solmiman työntekijöiden ansiotilastoja koskevan sopimuksen sekä SAK:n ja LTK:n (Liiketyönantajain Keskusliitto, Palvelutyönantajien edeltäjä) vuonna 1980 solmiman ansiotilastoja koskevan yhteistyösopimuksen.

Uusi sopimus on sisällöltään pääosin samankaltainen kuin aikaisemmat sopimukset ja se on ensimmäinen EK:n syntymisen jälkeen uudistettu keskusjärjestösopimus SAK:n ja EK:n välillä. Sopimus kattaa valtaosan SAK:laisista sopimusaloista.

Käytännön tilastoyhteistyöstä vastaa tilastolautakunta, johon kumpikin osapuoli nimeää kuusi edustajaa ja heille henkilökohtaiset varajäsenet. SAK:n varsinaiset edustajat ovat Jorma Antila, Helena Pentti ja Terttu Laitala SAK:sta sekä Katja Veirto PAMista, Eero Hovi Metallityöväen liitosta ja David Seligson Kemianliitosta.

• johtaja Lauri Lyly, puhelin 050 68 293 (yt-laki)
  • ekonomisti Jorma Antila, puhelin 040 586 1028 (tilastoyhteistyö)

Lue myös