s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset ETK:n tutkimus puoltaa kirkkaa…

ETK:n tutkimus puoltaa kirkkaasti uutta eläkelaskentamallia

Kaija Kallinen

Viime vuoden marraskuussa työmarkkinajärjestöt ja viranomaiset pääsivät ns. ”sosiaalipaketin” yhteydessä sopimukseen siitä, että vuoden 2005 alusta eläke lasketaan koko työhistorian aikana ansaittujen palkkojen perusteella. Tällä hetkellä eläke lasketaan kunkin työsuhteen viimeisen kymmenen vuoden palkkojen perusteella.

Eläketurvakeskus on nyt tehnyt laajan tutkimuksen siitä, miten siirtyminen uuteen eläkelaskentaan vaikuttaa eläkkeisiin.

– ETK:n tutkimus puoltaa kirkkaasti keskipalkkamalliin siirtymistä. Uusi malli tuottaisi paremman tasoisen eläketurvan kolmelle neljästä palkansaajasta. Huonompaan lopputulokseen uusi malli johtaisi vain viidellä prosentilla. Tärkeä havainto on, että enemmistö kaikista mukana olleista ammattiryhmistä olisi hyötynyt uudesta laskentamallista, toteaa SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen.

Tutkimuksessa laskettiin, millaiseksi 35 000:n vuonna 1998 eläkkeelle jääneen eläke olisi muodostunut jos eläkkeet olisikin laskettu uudella laskentamallilla. Tutkimuksessa oli mukana sekä yksityisellä että julkisella sektorilla työuransa tehneitä.

Nykyisessä TEL:n laskusäännössä eläke lasketaan jokaisesta työsuhteesta erikseen.

– Menettelyn suurin heikkous on, että se antaa työpaikkaa työuransa aikana vaihtaneille pienemmän eläkkeen kuin yhdessä pitkässä työsuhteessa uransa tehneille. Täsmälleen samat eläkemaksut tuottavat aivan erilaisen eläkkeen siitä riippuen, millaisissa työsuhteissa ihminen työuransa on tehnyt. Keskipalkkamalli taas tuottaa oikeudenmukaisen tuloksen, koska kaikki ansaitut palkat ja eläkemaksut vaikuttavat eläkkeen tasoon työsuhteiden lukumäärästä riippumatta. Eläkemaksuna maksettu euro tuottaa saman lopputuloksen, oli maksaja tai työsuhde millainen hyvänsä, Kaija Kallinen toteaa.

Sosiaalipaketissa jatkoneuvonpidon varaan jäi, miten muutos toteutetaan, eli noudatetaanko 2005 alusta yksinomaan keskipalkkamallia vai säilyykö vanha laskentamalli vielä rinnalla jonkin aikaa. Siirtyminen kokonaan uuteen malliin vielä vuosikymmeniä. Vaikka uusi malli tulee voimaan vuonna 2005, vuoden 2004 loppuun asti ansaittu eläke lasketaan nyt voimassa olevien vanhojen sääntöjen mukaisesti. Eli vuonna 2010 eläkkeelle jäävälle ainoastaan työuran viimeiset viisi vuotta lasketaan uudella laskentamallilla; siihen asti kertynyt eläke lasketaan vanhoilla säännöillä.

– Tutkimus osoittaa, että keskipalkkamalli olisi toiminut hyvin jo 1960-luvulta lähtien ja onkin korkea aika aloittaa siihen siirtyminen vuoden 2005 alusta, Kallinen toteaa.

Lisätiedot:

Sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen

ETK:n keskeiset tulokset (pdf)