Raakaa kilpailua merillä
Kauppamerenkulun raadollinen kilpailu on vaikuttanut myös suomalaisten merenkulkijoiden asemaan. Suomalaisaluksia on ulosliputettu ja halpaa työvoimaa käyttävät mukavuuslippulaivat ovat jo pitkään uhanneet suomalaistonniston olemassaoloa
Alan kilpailukykyä parannettaessa on puututtu myös työvoimakustannuksiin. Järjestöjen ja työnantajien yhteisellä sopimuksella on sallittu sekamiehitys eli määräaikaisen ja Euroopan ulkopuolelta tulevan työvoiman osittainen käyttö suomalaisilla lastialuksilla.
− Veroparatiisien, mukavuuslippujen ja yhtiörakenteisiin liittyvien järjestelyjen käyttö on kansainvälisessä kauppamerenkulussa enemmänkin pääsääntö kuin poikkeus, muistutti Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting avatessaan liittonsa edustajakokouksen.
Sata vuotta merimiesten edunvalvontaa hoitanut Merimies-Unioni on edelleen peruskysymysten äärellä. Edustajakokousedustajat kantoivat huolta Suomen lipun alla kulkevista aluksista, suomalaisista työpaikoista ja ylipäänsä varustamoelinkeinon olemassaolosta.
Merimies-Unioni valitsi entisen johdon jatkamaan tehtävissään. Puheenjohtajana jatkaa Simo Zitting ja liittosihteerinä Kenneth Bondas.
Leikkaus johtaisi ulosliputukseen
Puheenjohtaja Zitting kummeksui Sipilän hallituksen aikeita leikata kauppamerenkulun tukia 20 miljoonalla eurolla. Hallitusohjelmaan sisältyvä leikkaus kuuluu ns. vaihtoehtoisiin leikkauksiin. Hallitus on uhannut toteuttaa ne, jos työmarkkinajärjestöt eivät saa neuvoteltua sopimuksia.
− Toteutuessaan tuen leikkaus johtaisi koko Suomen ulkomaanliikenteen matkustaja-alustonniston ulosliputukseen ja tuhansien suomalaisten merenkulkijoiden työttömyyteen. Paradoksaalista olisi, että samat matkustaja-alukset jatkaisivat entisillä reiteillä, mutta ne kulkisivat ulkomaan lippujen alla ja työllistäisivät muita kuin suomalaisia merenkulkijoita.
Zitting arvioi, että Unionin ja Suomen Varustamot ry:n on mahdollista saavuttaa neuvottelutulos työehtosopimuksesta määräajassa eli toukokuun loppuun mennessä.
Edustajakokoukseen tervehdyksen tuonut oikeus- ja työministeri Jari Lindström totesi merenkulkualan olevan edelläkävijä kilpailukyvyn kohentamisessa.
Kun ala lähti heti neuvottelemaan, niin Lindströmin mukaan on vaikea nähdä, että hallitus nyt lähtisi leikkaamaan matkustaja-alusten tukea. Ministerin mukaan myös huoltovarmuuden kannalta on elintärkeää, että siniristilipun alla purjehtii merkittävä määrä sekä kauppa- että matkustusalustonnistoa.
SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola osoitti kritiikin sanansa ministerille, joka ei kuitenkaan ehtinyt jäädä niitä kuuntelemaan. Huutolan mukaan maan hallitus ja EK lähtivät vaalien jälkeen yhdessä hakemaan uudistuksia tavalla, joka ei perustu aitoon kolmikantaan vaan kaksikantaan EK:n ja hallituksen kesken.
− Liittoneuvottelut etenevät takkuillen, koska maan hallitus on hankaloittanut neuvotteluja tuomalla uusia heikennys- ja kuritusuhkauksia työttömille.
Aino Pietarinen