s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly jatkaa SAK:n puheen…

Lauri Lyly jatkaa SAK:n puheenjohtajana

Lauri Lyly. Kuva: Petri Laitinen

SAK:n edustajakokous valitsi tänään yksimielisesti Lauri Lylyn (58) jatkamaan järjestön puheenjohtajana seuraavat viisi vuotta. Hän on toiminut SAK:n puheenjohtajana vuodesta 2009.

Lyly toimi 80-luvulla Loviisan ydinvoimalan pääluottamusmiehenä ja siirtyi Sähköalojen ammattiliiton sopimussihteeriksi 1989. Vuonna 1997 Lyly nousi SAK:laisen Sähköalojen ammattiliiton puheenjohtajaksi. Keskusjärjestöuransa Lyly aloitti vuonna 2004, kun hänet valittiin SAK:n edunvalvontaosaston johtajaksi.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Matti Huutola (52), joka on hoitanut tehtävää vuodesta 2004 alkaen. Hänet valittiin tehtäväänsä hallituksen järjestäytymiskokouksessa. Huutola on aikaisemmin toiminut muun muassa kansanedustajana sekä ammattiyhdistystoimitsijana.

Puheenjohtajan lisäksi edustajakokous valitsi SAK:n hallitukseen 19 muuta jäsentä. Aikaisemmin hallitukseen kuului yhteensä 22 jäsentä. Hallituksen pienentämisellä on tavoiteltu sitä, että keskusjärjestön organisaatio vastaisi paremmin SAK:laisessa ammattiliittokentässä tapahtunutta yhdistymiskehitystä.

SAK:n hallituksen kokouksiin kutsutaan yleisvarajäseninä niiden keskusjärjestöön kuuluvien liittojen puheenjohtajat, joita ei ole valittu hallituksen varsinaisiksi jäseniksi. Heillä on kokouksessa puheoikeus.

SAK:n valtuuston puheenjohtajaksi edustajakokous valitsi tehtävää vuodesta 2001 hoitaneen Tuire Santamäki-Vuoren (58). Kauppatieteiden tohtori Santamäki-Vuori on Julkisten ja hyvinvointialojen liiton, JHL:n puheenjohtaja.

Valtuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Piia Yli-Heikkuri (29), Palvelualojen ammattiliitosta ja Mika Vuoti (44) Metallityöväen Liitosta. Valtuuston valittiin yhteensä 119 jäsentä. Valtuustossa on edustus kaikista SAK:laisista ammattiliitoista.

www.sak.fi/edustajakokous