s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Tukiainen: EK:n va…

SAK:n Matti Tukiainen: EK:n vaatimukset yhä härskimpiä

Matti Tukiainen

– Työnantajapuoli on pitänyt nykyistä hallitusta vahvassa otteessa. Työnantajat saivat 800 miljoonan euron arvoisen lahjan, kun hallitus poisti näiltä kansaneläkemaksun. Hallitus kuunteli työnantajapuolen vaatimuksia tarkalla korvalla myös silloin, kun se yritti nostaa työntekijöiden lakisääteistä eläkeikää 65 vuoteen, totesi SAK:n järjestöjohtaja Matti Tukiainen lauantaina Helsingissä.

– Hallituksen myötäsukaisuus on kannustanut Elinkeinoelämän keskusliittoa EK:ta esittämään yhä härskimpiä vaatimuksia. EK on viime viikkoina ehdotellut mm. työntekijöiden lomien lyhentämistä ja lakko-oikeuden rajoittamista. Samalla järjestö on osoittanut uskomatonta piittaamattomuutta harmaan talouden kuriin saattamisessa torjumalla ay-liikkeen esitykset tilaajavastuulain laajentamiseksi, listasi Tukiainen EK:n ulostuloja.

Työntekijöiden äänestysaktiivisuus on ennakkotietojen mukaan pikemminkin laskussa kuin nousussa. SAK:n Uudenmaan aluekokouksessa puhunut Matti Tukiainen kannusti ammattiliittojen luottamushenkilöitä osallistumaan aktiivisesti vaalityöhön:

– Seuraavaan eduskuntaan tarvitaan lisää sellaisia edustajia, jotka ottavat huomioon myös työntekijöiden tarpeet. Se ei onnistu, elleivät palkansaajat käy huhtikuussa sankoin joukoin äänestämässä.