Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinat rajattava kilpail…

Uutinen

Työmarkkinat rajattava kilpailulainsäädännön ulkopuolelle

Kuva: Ville Juurikkala

SAK:lta lausunto kilpailunrajoituslain uudistamisesta

SAK:n mielestä työehtosopimukset ja muut työmarkkinoita suoraan koskevat järjestelyt on jätettävä jatkossakin kilpailulainsäädännön ulkopuolelle. Tätä työmarkkinoita koskevaa rajausta on SAK:n mielestä täsmennettävä kilpailunrajoittamista koskevassa lakiehdotuksessa. SAK on antanut lakiehdotuksesta tänään lausunnon kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Käytännössä työmarkkinoiden jättäminen lain ulkopuolelle tarkoittaa, että esimerkiksi ulkopuolisen työvoiman käyttöä koskevat sopimukset työehtosopimuksissa eivät ole kilpailulainsäädännön vastaisia. SAK:lainen Paperiliitto on kiistellyt työnantajapuolen kanssa oikeudesta sopia ulkopuolisen työvoiman käytöstä työehtosopimuksessa. Korkein hallinto-oikeus (KHO) on tulkinnut kilpailunrajoituslakia siten, että tällainen sopiminen rikkoo lakia. EY-tuomioistuimen ennakkotapausluonteiset ratkaisut kuitenkin osoittavat, että KHO:n päätös on virheellinen. EY-tuomioistuin on katsonut työehtosopimuksien kuuluvan unionin kilpailulainsäädännön soveltamisalan ulkopuolelle.

Kilpailunrajoituslain uudistamisen tavoitteena on yhtenäistää kansallinen kilpailunsääntely EU-tason sääntöjen kanssa. Tavoitteena on myös tehostaa kilpailunrajoitusten kansallista valvontaa ja parantaa kansallisten kilpailuviranomaisten yhteistyöedellytyksiä ulkomaisten kilpailuviranomaisten kanssa. SAK pitää lakiehdotusta lähtökohdiltaan perusteltuna.

Kuluttajien asema turvattava

Antamassaan lausunnossa SAK kiinnittää huomiota myös kuluttajien asemaan. Sitä ei järjestön mielestä saa heikentää nykylakiin verrattuna. Lakiehdotuksen mukaan kilpailua rajoittavien sopimusten kielto ei koske sellaisia sopimuksia tai menettelyjä, joissa mm. tuotanto tai tuotteiden jakelu tehostuu ja tästä saatavasta hyödystä kuluttajien osuus on ”kohtuullinen”. Nykylaissa on määritelty, että kilpailua rajoittavan sopimuksen tai menettelyn hyödyn on suuntauduttava ”pääosaltaan” kuluttajille tai asiakkaille.

SAK:n mielestä myös kansalliseen lakiin on sisällytettävä kilpailuviranomaisille mahdollisuus hajottaa markkina-asemaansa väärin käyttävät yrityskeskittymät, mikäli muut toimenpiteet eivät riitä. EU:n komissiolla on jo tällaiset valtuudet EU:n alueella.