s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Teollisuussijoitus Oy:n pääoma…

Teollisuussijoitus Oy:n pääoma miljardiin etuajassa (20.3.2000)

Suomen Teollisuussijoitus Oy:n osakepääoma on nostettava miljardiin markkaan etuajassa. Hallitusohjelmassa sovitusta tavoitteesta on vielä auki 750 miljoonaa markkaa. Teollisuutemme rakennemuutoksen jatkuessa yhtiölle on annettava riittävät edellytykset mm. oman pääoman ehtoisiin riskisijoituksiin.

Soneran 12 miljardin myyntituotoista on jo kevään lisäbudjetissa käytettävä 15-20 prosenttia erityisen tulevaisuuspaketin rahoittamiseen, jolla varmistetaan kansantaloutemme kilpailukyky ja koko väestön korkea osaamistaso. Valtiovallan on turvattava yhtiön ydinosaamisen, pääkonttorin ja työpaikkojen pysyvyys Suomessa. Myyntipäätöksissä on edettävä harkiten ja otettava huomioon muutkin kuin valtionvelan lyhentämiseen liittyvät näkökohdat.

Esitykset sisältyvät SAK:n teollisuusalojen neuvottelukunnan kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäreelle tänään luovuttamaan kannanottoon. Esitykset luovutti neuvottelukunnan puheenjohtaja Per-Erik Lundh.

SAK:n neuvottelukunta muistuttaa, että jo hallituksen tietoyhteiskuntaprojekti edellyttää ajanmukaisten tietoliikenneverkkojen ulottamista koko maahan. Tulevaisuuspakettiin onkin sisällytettävä tiedon valtaväylän rakentaminen kaikkien suomalaisten ulottuville (ns. laajakaistaverkot). Tätä varten on osoitettava noin 600-800 miljoonaa markkaa.

Tulevaisuuspaketissa tulee edelleen sijoittaa lisävoimavaroja tutkimukseen ja tuotekehittelyyn niin, että tutkimus- ja kehitystoiminnan osuus kohoaa vuoteen 2004 mennessä 3,5 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tällä kertaa varoja on suunnattava erityisesti yliopistojen ja korkeakoulujen perustutkimukseen ja opetukseen. Neuvottelukunta kiirehtii myös mm. tie- ja rautatieverkon toimivuuden ja turvallisuuden parantamista.

Neuvottelukunnan mukaan Suomen on ratifioitava Kioton ilmastopöytäkirja vuonna 2002. Tehokkain keino ilmastomuutoksen estämiseksi on luopua hiilivoiman käytöstä. Kivihiili olisikin korvattava sallimalla ydin- ja vesivoiman lisärakentaminen. Neuvottelukunta kiirehtii myös ydinjätteen turvallista loppusijoitusta.

Lisätietoja: SAK:n apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. (09)7721 323 tai 040 760 6250