s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n osastopäällikkö Eero Hei…

SAK:n osastopäällikkö Eero Heinäluoma: Solidaarisuus- odotukset nousussa

Yritysetiikkaa koskevien asioiden merkitys on kansalaisten keskuudessa selvästi nousussa. Miten yritys kohtelee omaa henkilöstöään, vaikuttaa tänään suoraan kansalaisten ostopäätökseen kuluttajina. Suomalaiset ovat myös valmiita suoriin ostoboikotteihin sellaisia yrityksiä vastaan, jotka suhtautuvat vihamielisesti ammattiyhdistysliikkeeseen. SAK:n jäsenistä boikotteihin ilmaiseen valmiutensa peräti 69 prosenttia. Pelkkä tuotteen hinta tai laatu ei näytä riittävän kansalaisten ostopäätökseen. Yhä enemmän kiinnitetään huomiota myös muihin asioihin – kuten yrityksen arvoihin ja imagoon. Markkinatalous ohjaa yrityksiä omilla aseillaan eettisyyden, hyvän henkilöstöpolitiikan ja yhteiskuntavastuun tielle.

Kansalaiset ovat vahvasti tukeneet viime vuosien työllisyyden parantamiseen tähdännyttä tulopoliittista linjaa. Tulokset ovat monessa mielessä olleet hyviä ja tavoitteiden mukaisia: kolmesataatuhatta työllistä lisää on hieno saavutus. Nyt päättyvällä SAK:n edustajakokouskaudella palkansaajan ostovoima on noussut lähes viidenneksen.

Työmarkkinailmastotutkimuksessa on nyt ensimmäistä kertaa pyydetty kansalaisilta arviota toteutuneesta sopimuksesta. Sopimuksen tarpeellisuus maan kokonaistilanteen kannalta tunnustetaan jälleen. Samalla ihmisillä on paljon odotusarvoja sopimusten sisällön suhteen. Palkkaratkaisu olisi pitänyt rohkeammin painottaa pienituloisten hyväksi. Myös kun samaan aikaan neljä viidestä odottaa ay-liikkeeltä rivakoita toimia tuloerojen tasoittamiseksi, on tässä hyvin vahvaa viestiä myös ensi viikolla kokoontuvalla SAK:n edustajakokoukselle.

Keskustelu tulonjaon oikeudenmukaisuudesta tulee yhteiskunnassa vahvistumaan. Kansalaismielipide näyttää olevan hyvin vahvasti tuloerojen tasoittamisen – ei niiden lisäämisen – kannalla. Solidaarisuusarvot ovat tänään vahvassa nousussa.

Osastopäällikkö Eero Heinäluoma, puh. 0400 463 870