s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n hallitus: Merenkulun toi…

SAK:n hallitus: Merenkulun toimintaedellytykset turvattava

SAK:n hallitus hyväksyi maanantaisessa kokouksessaan omalta osaltaan neuvottelutulokset TT:n ja SAK:n välisen irtisanomissuojasopimuksen ja yleissopimuksen sekä Palvelutyönantajien ja SAK:n välisen luottamusmiessopimuksen ja yhteistoimintasopimuksen uudistamisesta. Sopimukset on määrä allekirjoittaa tällä viikolla. Työsopimuslakia uudistettaessa viime syksynä sovittiin, että vastaavat muutokset viedään myös järjestöjen välisiin yleisiin sopimuksiin. SAK:n hallituksen tämänpäiväisen päätöksen perusteella sopimukset sitovat jäsenliittoja, jotka eivät erikseen 28.5. mennessä ole ilmoittaneet jäävänsä niiden ulkopuolelle. Uusi työsopimuslaki ja vastaavat sopimusmuutokset astuvat voimaan kesäkuun alussa.

SAK:n hallitus hyväksyi kokouksessaan myös työmarkkinajärjestöjen yhteisen 17.4. kannanoton Euroopan unionin itälaajentumiseen. Hallituksen keskustelussa mm. kiirehdittiin kannanotossa esille nostettuja toimenpiteitä työehtojen valvonnan tehostamiseksi.

Hallitus sai selvityksen Ruotsissa toteutettavan merenkulun tukipaketin vaikutuksista suomalaiseen matkustajaliikenteeseen. Vastaavanlainen tukipaketti on käytössä jo Tanskassa, jossa puolestaan on reagoitu Saksan ja Hollannin tukipaketteihin. Myös Norjassa on suunniteltu tukipaketin käyttöönottoa. SAK:n hallitus ilmaisi huolensa merenkulun tulevaisuudesta ja piti välttämättömänä, että Suomen hallitus ryhtyy nopeasti toimenpiteisiin suomalaisen merenkulun toimintaedellytysten turvaamiseksi.

Kokouksessa keskusteltiin myös SAK:n työttömyysturvan kehittämiseen liittyvistä tavoitteista. SAK:n työttömyysturvaa koskevat linjaukset julkistetaan maanantaina 14.5. klo 10-13 pidettävässä toimittajien ajankohtaisseminaarissa.

SAK:n hallitus hyväksyi lisäksi esitetyt muutokset paikallisjärjestöjen sääntöihin sekä aluetoiminnan ohjesääntöön.

Lisätietoja:

Keskusjärjestösopimukset: lakimies Jorma Rusanen, puh. (09) 7721 409
Paikallisjärjestöjen säännöt ja aluetoiminnan ohjesääntö: järjestöpäällikkö Pekka Sarkkinen, puh. (09) 7721 420 tai 0400 501 728
Merenkulku: puheenjohtaja Simo Zitting (SM-U), 0400 813 079
Itälaajentuminen: apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. 040 760 6250