s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinajärjestöjen ehdotuk…

Työmarkkinajärjestöjen ehdotukset parantavat muutosturvaa

Kuva: Ville Juurikkala

Monet SAK:n aloitteet etenivät työmarkkinaosapuolten ehdotuksissa työmarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi. Järjestöt jättivät tänään yhteiset työvoiman liikkuvuutta koskevat ehdotuksensa valtiovarainministeri Eero Heinäluomalle. Ehdotusten lähtökohtana on mahdollisuuksien tarjoaminen ja kannustaminen, ei mikään keppilinja. Ehdotukset käsittelevät työllisyysongelmien yhtä osa-aluetta eli työvoiman liikkuvuuden helpottamista – muihin valtion talousarvioasioihin SAK palaa erikseen.

Ammatin vaihtaminen tai työn perässä toiselle paikkakunnalle muuttaminen on iso ja monitahoinen päätös. SAK:n mielestä sellaisen päätöksen tekemiseen on tarjottava tukea myös valtiovallan taholta. Sen lisäksi työvoiman liikkuvuuteen voidaan vaikuttaa eritoten tarjolla olevien työpaikkojen laatua kehittämällä. Työmarkkinaosapuolet ehdottavat myös työnvälityksen kehittämishankkeiden jatkamista ja sen edellyttämiä riittäviä henkilöstö- ja toimintaresursseja valtion talousarvioon.

SAK:n esille nostamien asuntokysymysten ratkaisemiseksi työmarkkinaosapuolet ehdottavat asunto-ohjelmaa, jossa kiinnitetään erityistä huomiota kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjontaan. Työmarkkinaosapuolet esittävät myös, että Asuntorahaston mahdollisuudet toimia aktiivisesti rakennemuutospaikkakunnilla selvitetään. Esityksen mukaan välittömänä toimenpiteenä on helpotettava työpaikan takia muuttavien mahdollisuutta saada vuokra-arava-asunto siten, että tulorajoja lievennetään eikä omaisuutta arvioitaessa oteta huomioon toisella paikkakunnalla olleen edellisen asunnon arvoa.

Palkansaajalle lisäkustannuksia aiheuttavien matka- tai muuttokustannusten tai mahdollisen kakkosasunnon vuokran verokohtelun pitää tukea työvoiman liikkuvuutta. SAK esitys työmatkakulujen omavastuuosuuden alentamisesta sisältyy valmistelutyöhön. Sillä voidaan helpottaa pienituloisten liikkumista laajemmalla työssäkäyntialueella. Työmarkkinajärjestöt esittävät myös muutosturvatilanteisiin liittyvän muuttoavustuksen enimmäismäärän nostamista 700 euroon.

Aikuiskoulutusjärjestelmän uudistamiseksi työmarkkinaosapuolet esittävät kolmikantaista jatkotyötä. Keskeinen lähtökohta jatkotyössä on SAK:n vaatimuksesta puutteellisen koulutuksen varassa olevien koulutustarpeissa. Aikuisten oppisopimuskiintiöitä nostetaan ja koulutuksen laadun varmistamiseen kiinnitetään huomiota.

SAK:n aloitteesta esityksissä puututaan myös jo maassa oleskelevien maahanmuuttajien korkeaan työttömyyteen. Heidän työllistymistään edistävien toimenpiteiden määrärahoista on huolehdittava ja vaikeasti työllistettävien maahanmuuttajien oppisopimuskoulutukseen ehdotetaan erityistukea.

Työmarkkinaosapuolet ilmaisivat toimenpide-ehdotusten luovuttamisen yhteydessä myös valmiutensa jatkaa tuloksellista kolmikantaista yhteistyötä työmarkkinoiden toimivuuden parantamisessa.

Työmarkkinaosapuolten yhteiset ehdotukset työmarkkinoiden toimivuuden edistämiseksi ja kohtaanto-ongelmien lieventämiseksi (pdf)

Johtaja Pertti Parmanne, puh. 020 774 0122
Koulutus- ja työvoimapoliittinen asiantuntija Saana Siekkinen, puh. 020 774 0153