Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työn tilaajalle vastuuta työnt…

Uutinen

Työn tilaajalle vastuuta työntekijöiden kohtelusta

SAK:n johtaja Matti Tukiainen:

Matti Tukiainen

– SAK:n Tallinnan infopisteen tarkoituksena on ollut neuvoa suomalaiseen työelämään liittyvissä kysymyksissä, mm. kertoa suomalaisista työehdoista ja työn-tekijöiden oikeuksista. Tiedossa on, että suomalaisilla työmarkkinoilla edelleen käytetään häikäilemättä hyväksi ulkomailta tulevia työntekijöitä, jotka eivät tunne omia oikeuksiaan. Myös infopisteen työntekijät ovat kuulleet hätkähdyttäviä kertomuksia siitä, miten Virosta tulleita työntekijöitä pahimmillaan saatetaan Suomessa kohdella, totesi SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen tiistaina Tallinnassa.

– Kysymys uusien EU-jäsenmaiden työvoiman vapaan liikkuvuuden siirtymäajoista on johtanut toisinaan mielikuvaan, että suomalainen ay-liike suhtautuisi kielteisesti ulkomailta tulevaan työvoimaan. SAK on pitänyt laajentumista myönteisenä asiana ja näkee myös työvoiman vapaan liikkuvuuden toteutumisen tärkeäksi EU:ssa. Kysymys siirtymäajoista on toissijainen &#;8211 SAK ja muu suomalainen ay-liike on halunnut varmistaa, että Virosta ja muista maista tulevaa työntekijää kohdellaan Suomen työmarkkinoilla tasaveroisesti suomalaisen työntekijän kanssa.

– Työehtoihin liittyviin väärinkäytöksiin ja harmaaseen talouteen liittyvää valvontaa onkin jo pystytty tehostamaan ja valmistelutyö jatkuu. Pari viikkoa sitten valmistuneet ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen valvontaa pohtineen työ-ryhmän esitykset parantavat osaltaan viranomaisten ja luottamusmiesten mahdollisuuksia puuttua ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen polkemiseen. Työryhmä esittää mm., että Suomeen työntekijöitä lähettävän yrityksen olisi jat-kossa asetettava itselleen edustaja Suomessa. Lähetettyjen työntekijöiden vähimmäispalkkasuojaa on tarkoitus parantaa ja luottamusmiehille taata paremmat mahdollisuudet saada tietoa lähetetyn työntekijän työehdoista.

– Työryhmän on seuraavaksi määrä aloittaa ns. tilaajan vastuun lisäämiseen liittyvä valmistelutyö tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa sovitulta pohjalta. Tilaajan vastuu tarkoittaa, että työn tilaaja- tai teettäjäyritys viime kädessä vastaa siitä, että sen käyttämä vuokrafirma tai alihankkija noudattaa lakeja ja sopimuksia. Pohdittavaksi tulee myös ammatti- ja työnantajaliittojen kanneoikeus, jolloin ammattiliitto voisi esimerkiksi nostaa kanteen tilanteessa, jossa työntekijä itse ei sitä uskalla tehdä. Ns. ULTEVA 2 –työryhmän on määrä saada ehdotuksensa tilaajan vastuuta koskeviksi lakimuutoksiksi helmikuuhun mennessä.

– Työvoiman liikkumisen siirtymäaika päätettiin aluksi kahdeksi vuodeksi ja mahdollista jatkoa pohditaan ensi syksynä. Tupossa valmisteluun laitetuilla tilaajavastuulla ja kanneoikeudella pyrimme varmistamaan reilun pelin ja kaikkien oikeudenmukaisen kohtelun suomalaisilla työmarkkinoilla. Eteneminen näissä kysymyksissä edistäisi varmasti keskinäistä luottamusta ja vaikuttaisi siten epäilemättä myös ay-liikkeen kannanottoihin maahanmuuttopolitiikan linjauksissa ja siirtymäaikakeskustelussa.

SAK:n Tallinnan palvelupiste jatkaa toimintaansa

Tukiainen puhui tänään Tallinnan infopisteen projektin päätösseminaarissa Tallinnassa. SAK perusti Infopisteen Tallinnaan kaksi ja puoli vuotta sitten. Infopiste perustettiin alkuun noin kolmivuotisena määräaikaisena kokeiluna. Hankkeeseen saatiin myös EU:n INTERREG -ohjelman tukea.

Nyt palvelupisteen toimintaa on päätetty jatkaa SAK:n ja liittojen omalla rahoituksella vuoden 2008 loppuun. Infopisteen toiminnasta on saatu erittäin hyviä kokemuksia. Ensimmäisten vuosien aikana infopisteessä on vieraillut jo noin 5000 suomalaiseen työelämään liittyvistä kysymyksistä kiinnostunutta. Lisäksi pisteeseen on tullut tuhansia yhteydenottoja puhelimitse ja sähköpostilla. Info-pisteellä on kaksi virolaista työntekijää.

Suomen työelämän infopisteen päällimmäisenä tehtävänä on neuvoa Suomessa työskentelyyn liittyvissä kysymyksissä. Oikean tiedon saanti omalla äidinkielellä ehkäisee ennalta väärinkäsityksiä ja ongelmatilanteita, joita Suomessa työskennellessä saattaa eteen tulla. Infopisteessä annetaan perustietoa suomalaisesta työmarkkinajärjestelmästä, palkkatasosta, verotuksesta, työehdoista, työsuojelusta ja ammattiliittojen tarjoamista palveluluista. Infopiste järjestää myös seminaareja ja infopäiviä ajankohtaisista aiheista.

Lisätietoja:

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600099

Projektipäällikkö Eve Kyntäjä, puh. 0400 513 162