s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkansaajat joutuvat maksamaa…

Palkansaajat joutuvat maksamaan yritysten Kela-maksun poiston

SAK:n VM:n talousarvioehdotuksesta

VM haluaa kiristää kulutusverotusta.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus merkitsee tuntuvaa kulutusverotuksen kiristymistä ensi vuonna. Palkansaajat joutuvat esityksen mukaan maksumiehiksi, kun energiaverot, makeisten valmisteverot ja yleinen arvonlisävero nousevat. Kiristyvällä verotuksella korvataan mm. yritysten Kela-maksun poistoa, joka lohkaisi noin 800 miljoonan euron loven valtion kassaan.

– Elinkeinoelämän verojen alentaminen johtaa nyt useimpien palkansaajien asumiskustannusten selvään nousuun. Välttämättömien menojen nousu syö maltillisten palkankorotusten ostovoiman ja lisää paineita tuleviin sopimusneuvotteluihin. Valitettavasti pelot porvarihallituksen epäreilusta veropolitiikasta käyvät toteen, SAK:n pääekonomisti Olli Koski sanoo.

– Toinen vaihtoehto olisi ollut työnantajamaksujen alentaminen maltillisemmin ja budjettivajeen paikkaaminen nyt omaisuus- ja pääomatuloverojen nostolla, Koski toteaa.

Tänä kesänä aloitettu finanssipolitiikan raju kiristäminen jatkuu ensi vuonna talouden epävarmuudesta huolimatta. Osana kiristämistä hallitus on vetäytymässä lomautettujen työttömyysturvan rahoituksesta.

– Hallituksen päätös vetäytyä lomautettujen työttömyysturvan rahoittamisesta saattaa vaarantaa työttömyysturvan rahoituksen. Sen sijaan hallituksen tulisi linjata, että lomautettujen työttömyysturvan rahoitukseen osallistutaan pysyvästi. Tämä viestittäisi että vastaisuudessakin lomauttaminen on suositeltavampaa kuin irtisanominen, Koski sanoo.

Työvoimapolitiikan määrärahoihin on luvassa leikkauksia, vaikka pitkäaikaistyöttömyys jatkaa voimakasta kasvuaan. Vaikka työttömyys ei ole kasvanut pahimpien ennusteiden mukaisesti, jää siitä silti suuri lasku tuleville vuosille, mikäli työttömyyden annetaan pitkittyä.