s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n alueorganisaatio uudistu…

SAK:n alueorganisaatio uudistuu ensi vuoden alussa

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus päätti tämänpäiväisessä kokouksessaan uudistaa järjestön alueorganisaation vuoden 2008 alusta. Toiminta organisoidaan jatkossa kuudella toiminta-alueella, jotka ovat Lapin ja Oulun, Keski-Suomen ja Pohjanmaan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen, Savo-Karjalan, Kymen ja Uudenmaan sekä Hämeen ja Pirkanmaan toiminta-alueet. Alueilla työskentelevän henkilöstön määrä ei uudistuksen yhteydessä vähene.

Uusien toiminta-alueiden päätoimipaikat ovat Oulu, Turku, Kuopio ja Tampere sekä Helsinki ja Lappeenranta. Keski-Suomen ja Pohjanmaan toiminta-alueen päätoimipaikka ratkaistaan uuden alueen toiminnasta saatavien kokemusten perusteella edustajakokouskauden loppuun mennessä eli viimeistään vuonna 2011. Siihen saakka SAK:n aluetoimistot jatkavat sekä Vaasassa että Jyväskylässä.

Organisaatiouudistuksen tavoitteena on mm. helpottaa yksintyöskentelystä syntyviä ongelmia. Tästä syystä toimialueilla nykyisin sijaitsevat toimistot yhdistetään päätoimipaikoille vuoden 2011 loppuun mennessä. Perusajatuksena on, että tulevat toimistot muodostavat kolmen hengen työyhteisön &#;8211 kaksi toimitsijaa ja sihteeri. Aluejohtajien nimike säilyy entisellään, mutta tehtäväkuvat määritellään niin, että päällekkäisyyksiä ei synny.

Uuden organisaatiorakenteen kautta on tavoitteena myös parantaa aluepalvelukeskusten palvelukykyä ja mahdollistaa nykyistä paremmin aluepalvelukeskusten henkilöstön ammatillinen erikoistuminen.

Ahvenanmaan aluepalvelut vakinaistetaan nykyisen mallin pohjalta yhteistyössä seitsemän SAK:n jäsenliiton kanssa.