Työntekijät kapinoivat, yhtiöt välttelevät vastuutaan – EU-direktiivistä vihdoinkin turvaa alustatyöntekijöille
Alustatyöntekijät, kuten ruokalähetit ja taksikuskit, ovat kyllästyneet siihen, että työstä ei jää tarpeeksi käteen elämiseen. Wolt ja muut työnantajina esiintyvät alustayhtiöt kuitenkin toistuvasti kieltäytyvät korottamasta palkkioita. Tuore EU-direktiivi on onneksi tuomassa alustan kautta työskentelevien asemaan parannuksia.
Suomessa taksipalvelu Boltin kuskit osoittivat muutama viikko sitten mieltään alustapalvelun perimien välityspalkkioiden nousun vuoksi. Lähettipalvelu Woltin lähetit ovat puolestaan lakkoilleet heikentyneiden sopimusehtojen johdosta.
– Liian pitkään ahkerat taksinkuljettajat, lähetit ja muut alustatyöntekijät ovat olleet vailla perusoikeuksiaan, jotta varakkaat teknologiayhtiöt voivat kasvattaa voittojaan, SAK:n lakimies Paula Ilveskivi toteaa.
Miljoonat työntekijät Euroopassa ovat joutuneet alustayhtiöiden ajamina tekaistuun yrittäjäasemaan, mikä on estänyt heitä saamasta työntekijöille kuuluvia perusoikeuksia, kuten vähimmäispalkkaa, sairausajan palkkaa tai kunnollisia työoloja.
– Tämä keinotekoinen itsensätyöllistäjän asema on johtanut siihen, että alustatyöntekijät jäävät tyhjän päälle, kun he tarvitsevat lomaa, sairausajan palkkaa tai kohtuullista tuntipalkkaa. Alustayhtiöt voivat lisäksi hyödyntää algoritmista hallintaa irtisanomisten ja palkkausten tekemiseen ilman minkäänlaista läpinäkyvyyttä. Jos työntekijä uskaltaa liittyä ammattiliittoon ja vaatia parempia palkkoja, alustayritys voi jopa sulkea hänet pois järjestelmästä, Paula Ilveskivi sanoo.
Hallituksen on pantava alustatyödirektiivi täytäntöön mahdollisimman pian
Yhä laajeneva työntekijöiden väärinluokittelu itsensätyöllistäjiksi on kuitenkin saamassa vihdoinkin suitset. Euroopan unionin neuvosto hyväksyi 14.10. direktiivin työehtojen ja työolojen parantamisesta alustatyössä.
Alustatyödirektiivi tuo merkittäviä parannuksia alustatyöntekijöiden asemaan ja oikeuksiin:
- Työsuhdeolettama: oletus työsuhteesta varmistaa, että alustan kautta työtä tekevät pääsevät työntekijöitä koskevien oikeuksien piiriin helpommin kuin aikaisemmin.
- Algoritmijohtamisen sääntely: sääntely tuo läpinäkyvyyttä algoritmien käyttöön rekrytoinnissa ja irtisanomisessa.
- Ammattiliittojen tunnustaminen: alustatyöntekijät saavat oikeuden järjestäytyä ammattiliittoihin ja käydä kollektiivisia neuvotteluja työehdoista ilman pelkoa joutua suljetuksi pois alustalta.
– Suomessa järjestäytyminen on jo käynnissä. Esimerkiksi Wolt-lähetit ovat perustaneet Palvelualojen ammattiliiton PAMin alle ammattiosaston, joka parhaillaan neuvottelee Woltin kanssa lähettien työehdoista, Ilveskivi huomauttaa.
Alustatyödirektiivi on merkittävä askel oikeaan suuntaan. Sen myötä alustatalouden epäkohdat voidaan korjata – mutta vain, jos jäsenvaltiot panevat sen täytäntöön viipymättä ja kunnianhimoisesti, lakimies Paula Ilveskivi korostaa. Valtioilla on aikaa täytäntöönpanoon kaksi vuotta.
– Suomen on otettava tämä direktiivi vakavasti ja pantava se täytäntöön niin, että alustatyöntekijöiden asema oikeina työntekijöinä tunnustetaan ja heidän oikeutensa turvataan lainsäädännöllä. Työntekijöille pitää taata vähintään oikeus vähimmäispalkkaan, sairausajan palkkaan ja ammattiliittoon liittymiseen ilman pelkoa syrjinnästä. Hallituksen on ryhdyttävä toimeen välittömästi, sillä vastuullinen työelämä ei voi odottaa – ei myöskään yksikään lähetti, kuljettaja tai muu alustatyöntekijä.