Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Tekoäly varhaiskasvatuksessa j…

Lausunnot

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset

Opetushallitus
lausuntopalvelu.fi

Lausuntopyyntönne
30.9.2024
OPH-4945-2024

1. Johdantoluku, velvoitteet lainsäädännön pohjalta ja suositukset

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on?

SAK pitää johdantoluvun tekstiä selkeänä ja ymmärrettävänä. Kuitenkin jotta keskeiset lait ja asetukset olisivat helposti koulutuksenjärjestäjän löydettävissä ja hyödynnettävissä, voisi sitä kuitenkin tiivistää.

2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat?

Tekoälyn käyttöönotto varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa tuo mukanaan merkittäviä muutoksia työntekijöiden arkeen ja vaatii huolellista valmistelua sekä työnantajilta että työntekijöiltä. On mainittava, että käsillä olevat suositukset ovat monin paikoin suositusten sijaan käytännössä velvollisuuksia, ja tuovat varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjille merkittävästi uusia vastuita. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää varhaiskasvatukselle suunnattuun pedagogiseen ohjeistukseen.

3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Kohtaa olisi perusteltua täydentää esimerkeillä erilaisista sovelluksista, joita on jo olemassa markkinoilla ja toisaalta niistä sovelluksista, joita toivotaan käytettävän. Näin olisi mahdollista ohjata turvalliseen ja lainmukaiseen sovellusten käyttöön.

2. Mitä tekoäly on?

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on?
2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat?
3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Luvun teksti on kokonaisuudessaan selkeä ja ymmärrettävää ja keskeiset näkökulmat tulevat esille. Sitä voisi kuitenkin havainnollistaa esimerkein.

3. Tekoälyn virhepäätelmät ja vinoumat

1) Miten selkeää ja ymmärrettävää teksti on?
2) Miten hyvin tekstissä on huomioitu keskeiset näkökulmat ja olennaiset asiat?
3) Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Teksti on ymmärrettävä, mutta tekoälyä käytettäessä on otettava huomioon sen mahdolliset virhepäätelmät ja vinoumat. Työntekijöiden on esimerkiksi osattava tunnistaa ja korjata tekoälyn mahdollisesti syrjivät tuotokset. Tämä vaatii syvällistä ymmärrystä tekoälyn toiminnasta ja sen rajoituksista, mikä lisää työn vaativuutta. Erityisen kriittistä on varmistaa, ettei tekoäly vaaranna oppijoiden yhdenvertaisuutta.

4. EU:n tekoälyasetus

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

EU:n tekijänoikeussääntelyn päivitys on tarpeen, sillä tekijänoikeuksissa on ilmennyt ongelmia tekoälyn yhteydessä. Lisäksi tekoälyä koskeva työelämädirektiivi on tarpeellinen. Sen tulisi koskea muun muassa työturvallisuutta, työntekijöiden valvontaa ja tietosuojaa, mutta myös vastuullisuuskysymyksiä, kuten tekoälyllä tehtyjen toimien vaikutukset luonnolle tai kolmansille osapuolille.

5. Tietosuoja ja yksityisyys

Mihin konkreettisiin kysymyksiin toivotte vielä vastauksia?

Työelämässä eri osapuolten vastuita tulee selkeyttää. Työnantajan on vastattava siitä, että tekoälyjärjestelmät eivät vaaranna työntekijöiden yksityisyyttä. Tämä koskee erityisesti jaettuja laitteita tai tilanteita, joissa työntekijöiden henkilökohtaiset tiedot voivat siirtyä järjestelmän kautta muihin tarkoituksiin kuin mihin ne on alun perin tarkoitettu. Tekoälyn käytön tulee olla läpinäkyvää paitsi työntekijöille myös varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa oleville lapsille.

Ohjeistus velvoittaa varmistamaan, että työntekijät ja lapset ovat aina tietoisia siitä, milloin tekoälyä käytetään, mitä tietoja sen avulla kerätään tai analysoidaan ja mihin heistä kerättyjä tietoja käytetään. On varmistuttava siitä, ettei lasten tai työntekijöiden henkilötietoja tai muita heidän tekoälylle syöttämiään tietoja käytetä mihinkään muuhun kuin lakisääteisiin käyttötarkoituksiin, ja että kaikki tekoälysovellukset ovat tietosuojalainsäädännön mukaisia.

Mitä muita mahdollisia huomioita haluat tuoda esiin?

Tekoälyn käyttöönotto ei tuo pelkästään uusia mahdollisuuksia, vaan myös lisää työtaakkaa ja vastuuta. Työntekijöiden tulee hallita uusia tekniikoita ja teknologioita ja heidän on oltava valmiita soveltamaan näitä taitoja jatkuvasti työssään. Tämä lisää työn monimutkaisuutta ja vaatimuksia.

Tekoälyn hyödyntäminen esimerkiksi oppimisanalytiikan tai monikielisten ryhmien opetuksen tukena vaatii työntekijöiltä paitsi teknisiä taitoja, myös kykyä arvioida kriittisesti tekoälyn tuottamia tuloksia. Työntekijäin osaaminen tulee siis päivittää sellaisin koulutuksin, joka kattaa niin tekniset taidot kuin eettiset ja tietosuojakysymykset. Tekoälyn ja sen sovellusten kehittyessä nopeasti, vaatii työntekijöiden osaaminen myös ylläpitävää, päivitettyä koulutusta säännöllisesti. Uuden osaamisen hankkiminen, jatkuva oppiminen ja työn vastuiden lisääntyminen haastaa paitsi työmarkkinoita myös koulutuksen tarjontaa.