s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK kokeilee digi-tv:tä luotta…

SAK kokeilee digi-tv:tä luottamusmiesten koulutuksessa

SAK kokeilee digi-tv:tä luottamusmieskoulutuksessa.

SAK lähettää digi-tv-kanavalla ohjelman aikuisten opiskelusta työn ohella. Ohjelma liittyy valtakunnalliseen aikuisten koulutustason kohottamisprojektiin Nosteeseen. SAK:n Osaava pärjää -ohjelma on 45 minuutin mittainen ja se lähetetään Digi-tv:n Estradi-kanavalla 1.9. klo 11.00. Ohjelman kohderyhmänä ovat luottamushenkilöt ja kaikki ne, jotka harkitsevat opiskelua työn ohessa.

Osaava pärjää -ohjelmassa haastatellaan mm. liittopuheenjohtajia. Haastateltavana ovat Erkki Vuorenmaa Metallityöväenliitosta, Ann Selin Palvelualojen ammattiliitosta PAMista ja KTV:n Tuire Santamäki-Vuori. Lisäksi aikuiskoulutukseen osallistuneet kertovat kokemuksistaan. Ohjelmassa kerrotaan myös Nosteen tarjoamista opiskelumahdollisuuksista ja neuvotaan, miten Nosteen piiriin kuuluviin opintoihin voi hakeutua.

Nosteen tavoitteena on tarjota 30-54 -vuotiaille työntekijöille mahdollisuus kehittää ammattipätevyyttään. SAK osallistuu Nosteeseen Osaava pärjää -projektilla, jossa SAK ja sen jäsenliitot tiedottavat Nosteen tarjoamista opiskelumahdollisuuksista ja valmentavat työpaikoille koulutuksen tukihenkilöitä eli pätevyysluotseja. Noste -ohjelman kohderyhmään kuuluu noin 330 000 suomalaista, heistä merkittävä osa on järjestäytynyt SAK:n jäsenliittoihin.

Noste tarjoaa mahdollisuuden monenlaiseen opiskeluun joustavasti työn ohessa. Työntekijä voi suorittaa mm. ammatillisen perustutkinnon tai ammattitutkinnon. Noste mahdollistaa myös osallistumisen lukiokoulutukseen, peruskoulun suorittamisen loppuun tai vaikkapa tietokoneen ajokorttitutkinnon. Nosteen piiriin kuuluva opetus on opiskelijalle ilmaista.

Osaava pärjää on Estradi-kanavan ensimmäinen ohjelma

SAK:n lähetys on ensimmäinen digi-tv:n Estradi-kanavalla nähtävä ohjelma. Koska digi-tv-vastaanottimia ei vielä ole laajassa käytössä, ohjelmaa levitetään myöhemmin myös VHS-kasetilla ja tietoiskuina SAK:n Internet-palvelun kautta. SAK:n yhteistyökumppani kokeilussa on Digita Oy, jonka tarjoaman palvelun avulla digitaalisessa televisioverkossa voidaan lähettää televisiokanavista riippumattomia palveluja ja lyhyitä ohjelmia ilman ohjelmistolupaa.

Estradi-kanava näkyy harava-antennikotitalouksissa ja sen saa digitelevisioon tekemällä kanavahaun uudelleen maanantain 25.8. jälkeen. Kanavahakua saatetaan kutsua vastaanotinmallista riippuen myös uudelleen asennukseksi tai uudelleen viritykseksi. Tarkemmat ohjeet kannattaa katsoa digiboxin käyttöohjeesta.

Lisätietoja Osaava pärjää -projektista