s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kaikenlaisten ihmisten turvana

Vartija Berivan Suleiman on työssään oppinut luottamaan enemmän itseensä.

Kaikenlaisten ihmisten turvana

Berivan Suleiman murtaa vartijana monenlaisia ennakkoluuloja.

”Naisena olen aina haaveillut vartijan ammatista, vaikka se on kulttuurissamme kiellettyä. Olen kotoisin Pohjois-Syyrian kurdialueelta ja tulin Suomeen vuonna 2015 pakolaisena tyttäreni kanssa. Suomessa näin, että naisetkin voivat olla vartijoita.

Suomessa kävin ensin peruskoulun ja sen jälkeen tein Stadin ammattiopistossa vajaassa vuodessa turvallisuusalan perusopinnot. Kävin myös järjestysvalvojan kurssin ja Poliisiammattikorkeakoulun valmistavan kurssin. Haluaisin opiskella poliisiksi, mutta se vaatii Suomen kansalaisuuden ja prosessi on edelleen kesken. Tällä hetkellä suunnittelen aloittavani rikosseuraamusalan opiskelun verkkokurssina.

Olen saanut kuulla kulttuuriini kuuluvilta ihmisiltä, että tämä on väärä ala naisille. Sanon heille, että olemme Suomessa, joten täällä saan tehdä mitä vain. Olen ollut myös Maahanmuuttovirastossa vartijana. Siellä käy paljon maahanmuuttajia, ja haluan näyttää heille, että tämä ala ei ole vain miehille. Haluan myös näyttää suomalaisille, että maahanmuuttajanaiset voivat työskennellä muuallakin kuin siivoojina tai lähihoitajina.”

Kokoni ei ole tärkeä, vaan se, miten vartijana puhun ihmisille.

”Töissä minulta kysytään usein, miksi valitsin tällaisen alan, koska olen pienikokoinen. Kokoni ei ole tärkeä, vaan se, miten vartijana puhun ihmisille. Vartijan pitää osata olla todella kärsivällinen, koska ihmiset saattavat kysyä aivan kaikkea: paljonko palkkaa saamme tai mitä laitamme talvella työasumme alle, ettei meille tule kylmä.

Berivan Suleiman pakkaa vartijan työvaatteita ja varusteita lattialla istuen.

Työ on enimmäkseen ihmisten auttamista, esimerkiksi turistit kysyvät usein neuvoja. Työ on joskus rankkaa. Voi joutua rauhoittelemaan ihmisiä, jotka kiroilevat ja käyttäytyvät aggressiivisesti. Vartijan työssä voi joutua myös elvyttämään ihmisiä.

Olen tehnyt vartijan töitä neljä vuotta. Olen työskennellyt Kelan toimipisteissä, rokotuspisteissä, kauppakeskuksissa ja suurlähetystöissä. Teemme työtä kolmessa vuorossa, mutta perheeni vuoksi teen vain vuoroja, jotka alkavat seitsemältä aamulla ja kestävät kello 17 asti.”

Haluan pystyä auttamaan maahanmuuttajia luottamaan viranomaisiin samalla tavalla kuin olen itse oppinut.

”Olen ylpeä itsestäni, kun saan hyvää palautetta ihmisiltä, joita olen voinut auttaa. Esimerkiksi Kelalla käy paljon vanhuksia, joita olen neuvonut ja jotka ovat kehuneet toimintaani. Vartijan työssä olen oppinut luottamaan enemmän itseeni. Olen myös oppinut luottamaan poliisiin, sillä Syyriassa en kokemusteni takia voinut luottaa virkamiehiin.

Monet ulkomaalaistaustaiset naiset pelkäävät viranomaisia. Heitä pelotellaan ja kerrotaan asioita, jotka eivät ole totta. Tulevaisuudessa haluan pystyä auttamaan maahanmuuttajia luottamaan viranomaisiin samalla tavalla kuin olen itse oppinut.”

Berivan Suleiman (29 v.)

”Olen ylpeä itsestäni, kun saan hyvää palautetta ihmisiltä, joita olen voinut auttaa. Esimerkiksi Kelalla käy paljon vanhuksia, joita olen neuvonut ja jotka ovat kehuneet toimintaani. Vartijan työssä olen oppinut luottamaan enemmän itseeni.”

Tämä juttu on osa SAK:n Työelämän ammattilaiset -sarjaa. Esittelemme kahden viikon välein SAK:n ammattiliittojen jäseniä ja heidän työtään.

Lue myös aikaisemmin julkaisemamme linja-autonkuljettaja Sami Tukiaisen haastattelu.