s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Ihalainen: Suomalainen s…

SAK:n Ihalainen: Suomalainen sopimusmalli läpäisi testin

Lauri Ihalainen

Tulopoliittinen sopimus allekirjoitettiin klo 17

– Poikkeuksellisen vaikeista lähtökohdista ja asenneilmastosta huolimatta Suomeen on nyt saatu aikaan kattava tulopoliittinen kokonaisratkaisu. Ratkaisun seurauksena suomalaisten palkansaajien ostovoima kehittyy vähintäänkin tyydyttävästi seuraavan kahden ja puolen vuoden aikana. Ratkaisussa toteutuivat ja etenivät kaikki SAK:n keskeiset laatutavoitteet, eikä ratkaisu sisällä yhtään heikennystä suomalaisten palkansaajien asemaan ja sopimusehtoihin.

– Kriittisestä ilmapiiristä huolimatta suomalainen sopimusmalli osoitti kykynsä vastata myös globaalitalouden haasteisiin. Kaksi ja puolivuotisella kokonaisratkaisulla on suuri merkitys talouden vakauttajana globaalitalouden epävarmoissa oloissa. Epävarmojen talousnäkymien vallitessa tuloratkaisun tuoma pitkä sopimussuoja on palkansaajille tärkeä. Pitkä sopimuskausi tarjoaa myös osapuolille mahdollisuudet kehittää sopimusjärjestelmää ja sopimustoimintaansa vastaamaan entistä paremmin myös tulevaisuuden haasteisiin.

– Nyt allekirjoitettu tuloratkaisu on historiallisesti katsoen erittäin kattava. SAK:laisessa kentässä sen kattavuus on nyt noin 81 prosenttia ja voidaan ennakoida että ratkaisuun vielä myöhemmin liittyy joitakin SAK:laisia sopimusaloja. Sopimus olisi toki voinut olla kattavampikin. Tähän vaikutti monta tekijää. On valitettavaa, että irtautumisen ensiaskeleet otti tänä syksynä Metsäteollisuus ry.

Tulopoliittinen sopimus 2005-2007