s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Ahmavaara perää ay-liikkeen po…

Uutinen

Ahmavaara perää ay-liikkeen poliittisilta ryhmiltä tukea vasemmiston yhteistyölle

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara

SAK:n valtuusto 23.-24.5.2003

– Suomen työväenliikkeen historia on ollut työväen yhteistoiminnan ja vasemmiston yhteistyön historiaa. Ensi kesänä tulee kuluneeksi 100 vuotta vanhan työväenpuolueen perustavasta Forssan kokouksesta. Silloin jo edellisellä vuosisadalla syntyneen työväen ammattiyhdistysliikkeen uumenista syntyi yksi ja yhtenäinen poliittinen työväenliike. Vasta myöhemmät tapahtumat sen hajottivat syistä, jotka eivät enää ole voimassa, totesi SAK:n varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara puhuessaan SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla.

Ahmavaaran mukaan sama perusasetelma on edelleen voimassa ja vasemmiston yhteistyö on toiminnan lähtökohta. Hänen mielestään nyt olisikin käynnistettävä keskustelu siitä, miten vasemmistossa ja ay-liikkeessä yhdessä parhaiten vaikutetaan yhteiskunnallisiin ja poliittisiin ratkaisuihin.

– On erittäin tärkeää, että molempien puolueiden johto tapaa toisensa pikaisesti selvittääkseen, kuinka yhteistyötä voidaan ylläpitää ja kehittää hallitus-oppositio -asemasta huolimatta – tai jopa sitä yhdessä hyväksikäyttäen. Tärkeää on myös sopia jatkuvasta yhteydenpidosta ja säännöllisistä tapaamisista. Tällaisiin tapaamisiin voisi myös SAK:n johto yhteistyöpolitiikan ylläpitäjänä ja edunvalvojana osallistua, Ahmavaara ehdotti.

– Yhteisiä tavoitteita ja toimia voisi ruveta kehittelemään vaikkapa vuoden 2006 presidentin vaaleihin liittyen. Jos Tarja Halonen on käytettävissä, kuten uskomme ja toivomme, saattaisi hänen taaksensa ryhmittyminen ainakin koko vasemmiston voimin olla kelpo ajatus. Yhteisvoimin tulisi myös varmistaa, ettei vuonna 2007 jälleen käy köpelösti, kun eduskuntavaalit silloinkin pelkistyvät pääministerivaaleiksi. Voitaisiinko sopia esim. Vasemmistoliiton tuesta SDP:n pääministeriydelle ja SDP:n tuesta Vasemmistoliiton osallistumiselle maan hallitukseen? Tosiasiahan on, että Vasemmistoliitto voi olla hallituspuolue vain yhdessä SDP:n kanssa ja sen tuella. Tämän ohella aivan käytännössä vaaliliittoyhteistyön lisääminen on tarpeen vasemmiston kannatuksen parantamiseksi.

– Edellä kuvaamani toimet eivät tarkoita puolueitten yhdistämistä tai edes pyri siihen. Sen sijaan lähtökohtani on kyllä se, että yhdistymisen esteitä on pyrittävä poistamaan, ei nostamaan. Voi tulla aika, jolloin tarvitaan yksi yhteinen vasemmisto- ja työväenpuolue. Silloin sen on myös oltava mahdollista, Ahmavaara painotti.

Pekka Ahmavaaran koko puhe

Osoitteesta
löytyvät SAK:n valtuuston esittely, kevätkokouksen aikataulu, liittoesitykset valtuustolle ja ajo-ohjeet Kiljavan opistolle. Samaan osoitteeseen kerätään kokouksen aikana mm. lehdistötiedotteet, referaatteja valtuustossa pidetyistä puheista ja valtuuston jäsenten haastatteluja.