Hoppa till innehållet
s a k·fi Om FFC Detta är FFC Värden och strategi

Värden och strategi

FFC är den största centralorganisationen för löntagare i Finland och en ansedd expert på arbetslivet. Vår kärnverksamhet är att bevaka löntagarnas intressen, utveckla arbetslivet och främja ett rättvist samhälle på många olika arenor.

En ung person tittar åt höger.

FFC gör samhällelig intressebevakning för att påverka ställningen och möjligheterna i arbetet och samhället för de människor som är i arbetslivet nu eller i framtiden. Vår vision är världens bästa arbetsliv, där både arbetstagarna och företagen har möjlighet att blomstra.

Våra värden

Människovärde i arbetet

Jobben och anställningsförhållandena måste vara ordentliga. De ska erbjuda en tillräcklig och rättvis utkomst.

Arbetet ska stödja arbetstagarnas hälsa och välfärd, och alla ska ha möjlighet att påverka och utveckla sitt eget jobb och sitt kunnande.

Lika värde

Likabehandling och jämställdhet måste förverkligas i arbetslivet, samhället och fackföreningsrörelsen.

I all vår verksamhet betonar vi delaktighet och icke-diskriminering.

På människans sida

Den FFC-anslutna fackföreningsrörelsen jobbar för att alla som arbetar ska kunna lyckas och klara sig under alla skeden i arbetslivet, liksom också före och efter tiden i arbetslivet.

Vi vill skapa trygghet för människor när arbetslivet förändras.

Vi ingriper i missförhållandena i arbetslivet och tillsammans med våra medlemmar jobbar vi för att skapa ett gott arbetsliv.

FFC:s strategi 2024–2027

FFC:s strategi för åren 2024–2027 fokuserar på tre mål.

Vi tryggar arbetstagarnas ställning och utkomst i samhället. Det innebär goda anställningsvillkor, lagstiftning som skyddar arbetstagarna, offentliga tjänster samt tillräckligt pensionsskydd och tillräcklig social trygghet. I arbetslivet vill vi förbättra arbetstagarnas möjligheter att påverka och deras delaktighet på arbetsplatserna samt deras möjligheter att utvecklas och utbilda sig.

Vi fungerar som ett forum och en pådrivare för samarbete och växelverkan mellan våra medlemsförbund. Vi stöder våra medlemsförbund i deras förhandlingsverksamhet och samordnar utformningen och genomförandet av våra gemensamma mål. Tillsammans med våra fackförbund delar och utnyttjar vi varandras sakkunskap, åsikter och erfarenheter.

Vi stärker fackföreningsrörelsens samhälleliga roll som förhandlare. Vi deltar i att utveckla arbetet och arbetslivet och lyfter fram arbetstagarnas roll när det till exempel gäller ny teknologi och den gröna omställningen.

Vår mission är att vara en ansedd expert på arbetslivet. Därför baserar vi allt vårt påverkansarbete på djup expertis och forskningsbaserad kunskap.

Bekanta dig med hela FFC:s strategi (på finska).