Hoppa till innehållet
s a k·fi Om FFC FFC internationellt

FFC internationellt

Allt fler reformer i arbetslivet får sin början i Europeiska unionen. Därför är en betydande del av FFC:s arbete att påverka på det europeiska planet.

En gruppbild på FFC:s delegation på världsfacket ITUC:s kongress, på en hög kulle med skog och vatten i bakgrunden.

Allt fler lagändringar som görs för att utveckla arbetslivet får sin början i det europeiska beslutsfattandet. Efter att EU-lagstiftningen har antagits fattar varje medlemsland beslut om hur reformen ska genomföras på detaljnivå.

Också på europeisk nivå kan parterna på arbetsmarknaden förhandla och komma överens om att utveckla arbetslivet. Den här typen av samarbete och förhandlingar mellan parterna på arbetsmarknaden kallas social dialog. De avtal som parterna har förhandlat fram i den sociala dialogen hittar du på vår avtalssida.

Finunions är löntagarorganisationernas representation vid EU

De fackliga centralorganisationerna FFC och STTK har en gemensam EU-representation i Bryssel, FinUnions. FinUnions (på finska) har till uppgift att bevaka de finländska löntagarnas intressen och förmedla information om EU:s verksamhet och beslut till organisationerna i Finland.

Läs mer om FFC:s internationella samarbete (på finska).