Hoppa till innehållet
s a k·fi Fackförbund och avtal Varför ska du bli medlem i fac…

Varför ska du bli medlem i facket?

Fackförbundet står upp för dig i arbetslivet. Förbundet hjälper dig också i frågor som gäller din anställning och dina problem i arbetslivet.

En ungdomsarbetare sitter och en byggnadsmålare står framför en betongvägg.

Fem skäl att gå med i facket

Fackförbundet förhandlar om lönen och andra anställningsvillkor för din del. I kollektivavtalet för din bransch kommer fackförbundet och arbetsgivarorganisationen överens om vad arbetsgivaren ska betala för din arbetsinsats. I kollektivavtalet kommer de också överens om arbetstider, lön för sjukdomstid, övertidsersättningar och skifttillägg samt semester.

De arbetstagare som har organiserat sig och hör till ett fackförbund väljer en förtroendeman som förhandlar, avtalar, medlar och förmedlar information mellan arbetstagarna och arbetsgivaren. Förtroendemannen är arbetstagarnas representant om det uppstår meningsskiljaktigheter mellan arbetstagarna och arbetsgivaren.

När du är medlem i ett fackförbund är du samtidigt medlem i en arbetslöshetskassa. Om du blir arbetslös betalar a-kassan ut en dagpenning som står i relation till din inkomst.

Fackförbundet kan hjälpa dig på många sätt med utmaningarna i arbetslivet – de erbjuder allt från juridisk hjälp till olika veckoslutskurser. Du hittar mer information på ditt fackförbunds webbplats och i medlemstidningen. De svenskspråkiga kurserna hittar du också i FFC:s svenskspråkiga evenemangskalender.

Som medlem i ett fackförbund får du också många andra förmåner. Förbunden har förmånliga semesterställen, och som medlem kan du få semesterstöd samt medlemsrabatter på rese- och turismtjänster. I många fackförbund kan medlemmarna också få rabatt på till exempel försäkringar. Du hittar mer information om medlemsförmånerna på ditt fackförbunds webbplats.

Rastahiuksinen nuorisotyöntekijä seisoo ja katsoo oikealle ylöspäin.

Hitta ditt fackförbund

Fackförbundet hjälper dig när du behöver stöd i arbetslivet. Via tjänsten Facket.fi kan du hitta ett lämpligt fackförbund genom att söka enligt bransch eller skriva in namnet på din arbetsgivare. Hitta ditt eget fackförbund och gå med redan i dag!

Varför facket?

Fackförbundet bevakar dina intressen i arbetslivet. Förbundet förhandlar bland annat om lönen och anställningsvillkoren för din räkning. Förbundet driver också arbetstagarnas intressen när lagar stiftas. Tack vare fackförbunden har vi bland annat rätt till semester, övertidsersättning och fem dagars arbetsvecka i Finland.

Noggrannare bestämmelser om anställningsvillkoren finns i de kollektivavtal som förhandlas fram av förbunden som representerar arbetsgivarna och arbetstagarna. Kollektivavtalet garanterar dig bättre anställningsvillkor än den miniminivå som lagen slår fast.

Världen förändras och det betyder att också arbetslivet måste förändras. Ju fler arbetstagare som hör till ett fackförbund, desto större möjligheter har fackförbundet att bevaka arbetstagarnas intressen och rättigheter samt lösa aktuella utmaningar inom branschen.

Fackförbundet ger dig råd och hjälp på många sätt i frågor som gäller ditt arbete. Fackförbundets jurister ger vid behov juridisk rådgivning och de kan reda ut tvister med din arbetsgivare – också i domstol om det behövs.

På arbetsplatsen får du stöd och hjälp av en förtroendeman som har utbildats för sitt uppdrag. Förtroendemannen övervakar att arbetsgivaren följer bestämmelserna i kollektivavtalet. Det lönar sig att tala med förtroendemannen om du stöter på problem på jobbet.

Fackförbunden erbjuder utbildning som utvecklar din kompetens och yrkesskicklighet. Dessutom ordnar de olika evenemang. Som medlem får du också tillgång till olika förmåner och rabatter från förbunden.

När du blir medlem i ett fackförbund kan du samtidigt ansluta dig till arbetslöshetskassan i din bransch. Om du blir arbetslös kan du få inkomstrelaterad dagpenning från arbetslöshetskassan. Den inkomstrelaterade dagpenningen är ofta bättre än den grunddagpenning som FPA betalar.

En livsmedelsarbetare, en elektriker och en byggnadsmålare i en gruppbild.

Bekanta dig med fackförbunden inom FFC

FFC har inga personmedlemmar, utan våra medlemmar är 18 fackförbund. De här förbunden har sammanlagt mer än 800 000 medlemmar. Bland medlemmarna finns till exempel barnskötare, kabinpersonal, busschaufförer, servitörer, väktare, byggnadsarbetare, processoperatörer inom pappersindustrin, elmontörer, och dansare.

FFC:s logotyp på en mångfärgad bakgrund och bredvid den texten Arbetslivets spelregel.
Piirroskuvassa kaksi hahmoa, joilla on esiliinat päällään, heittävät yläfemman.