Hoppa till innehållet
s a k·fi Aktuellt Vägande skäl

Vägande skäl

Nu är det dags att agera.

En truck och staplade containrar i en hamn. En del av containrarna är röda och de formar ett hjärta.

Det är inte rätt att regeringens nedskärningspolitik endast drabbar arbetstagarna. FFC har presenterat förslag till alternativa åtgärder, men regeringen har inte tagit FFC:s förslag på allvar. Vi vill att regeringen lindrar sina hårda beslut och bjuder in arbetstagarnas representanter till genuina förhandlingar.

Ett tomt daghemsrum med små stolar och bord samt leksaker på golvet. Över bilden syns en bild på en stor sax.
Lista över nedskärningar som regeringen driver

Kolla vilka försämringar av villkoren i arbetslivet och nedskärningar av den sociala tryggheten som finns på regeringens lista.

En tom restaurangsal, ovanpå bilden ett frågetecken.
Vanliga frågor

Läs våra svar på de vanligaste frågorna om Vägande skäl-verksamheten.

En fabrikshall, med enkelt tecknade människofigurer i förgrunden.
Försämrade anställningsvillkor

Regeringen gör radikala förändringar i anställningsvillkoren. Bekanta dig med försämringarna och när de träder i kraft.

Nedskärningar av den sociala tryggheten

Regeringen skär ner den sociala tryggheten på många olika sätt. Bekanta dig med de olika nedskärningarna och när de träder i kraft.

Begränsningar av strejkrätten

Regeringen begränsar arbetstagarnas möjligheter att påverka. Läs mer om begränsningarna av strejkrätten.

Nordisk jämförelse

Kolla hur regeringens åtgärder för Finland längre bort från arbetsmarknadsmodellerna i de övriga nordiska länderna.

20 + 1 felaktiga påståenden

Vi går igenom flera sådana felaktiga påståenden om nedskärningarna som förekommer i den offentliga debatten.

Vad är Vägande skäl?

Under rubriken “Vägande skäl” samlar vi fackets åtgärder mot de försämringar som regeringen Orpo-Purra driver i arbetslivet.

Material

Här kan du ladda ner Vägande skäl-logotyper och annat material, som du kan sprida vidare.

Information på ukrainska

Чому профспілки розпочали політичні страйки?

Information på ryska

Почему профсоюзы начали политические забастовки?