Hoppa till innehållet
s a k·fi Mål Näringspolitik

En aktiv näringspolitik

Man måste stödja hållbar tillväxt genom en aktiv industripolitik och turistnäringen måste få ett nytt uppsving. Finansieringen av basunderhållet av trafikleder måste tryggas.

PÅ DEN HÄR SIDAN

Hållbar tillväxt ska stödas genom en aktiv industripolitik

Den gröna omställningen och kampen mot klimatförändringen innebär en utmaning för de olika branscherna. Finland är ett attraktivt investeringsobjekt för industrin, men vi måste se till att det är så också i fortsättningen.

Hur kan vi uppnå målet?

• Prisutvecklingen för bränslen och elektricitet måste hållas måttlig.
  • Forskning och innovationer ska stödjas genom i synnerhet direkta stöd.
  • Man måste främja ny teknik, såsom små modulära kärnkraftverk och väteekonomi, genom reglering och genom att vid behov grunda samföretag mellan staten och den privata sektorn.
  • Vi måste satsa på kompetensen. Speciellt viktigt är det att satsa på yrkesutbildningen genom att trygga finansieringen och höja nivån på utbildningen.
  • För att garantera investeringssäkerheten måste regleringsmiljön vara förutsägbar (t.ex. system med förhandstillstånd).

Varför är målet viktigt?

Industrins kostnader omfattar utöver lönekostnader också kostnader för energi, logistik, råvaror och komponenter samt investeringar och finansieringskostnader. Finland är ett attraktivt investeringsobjekt för industrin och det finns utrymme för lönerna att stiga när utgifterna ligger på en rimlig nivå jämfört med konkurrentländerna.

Den gröna omställningen och bekämpningen av klimatförändringen leder till att flera branscher befinner sig i ett brytningsskede. För att garantera att ny teknologi snabbt kan utvecklas är det viktigt att kombinera den offentliga sektorns risktolerans med den privata sektorns kapital och kompetens. Vid behov måste man kunna grunda nya statsbolag för att skapa nya branscher.

Genom att satsa på forskning och innovationer kan vi garantera att företagen i Finland förnyas och att produktiviteten i samhällsekonomin ökar. När det gäller stöden till forskning, utveckling och innovationer bör man föredra de metoder som är mest effektiva.

I Finland finns det exempel på industrianläggningar som under de senaste åren har fällts i ett förargligt sent skede (såsom BASF:s fabrik i Harjavalta). Det finns skäl att hålla fast vid den strikta regleringen, men för att garantera aktörernas rättssäkerhet och den allmänna investeringssäkerheten bör tillståndssystemet utvecklas, till exempel genom att utveckla ett system med förhandstillstånd.

FFC:s övriga mål för näringspolitiken