Hoppa till innehållet
s a k·fi Mål Kvaliteten på arbetslivet

Satsningar på arbetslivskvaliteten

Programmet Arbete2030 måste få fortsätta och fler arbetstagare måste få möjlighet att jobba deltid om de vill. Finland måste ta en aktiv roll också när det handlar om att utveckla arbetslivet inom EU.

PÅ DEN HÄR SIDAN

Programmet Arbete2030 måste få fortsätta och resurserna måste utökas

Hur kan vi uppnå målet?

Programmet Arbete2030 bör fortsätta under den kommande regeringsperioden och programmets resurser bör utökas. Det här kräver centralorganisationerna på arbetsmarknaden gemensamt. Målet med programmet Arbete2030 är att

• påskynda förnyandet av verksamhetssätten och utnyttjandet av ny teknologi på finländska arbetsplatser
  • stärka den arbetskultur som bygger på samarbete och förtroende
  • göra Finland till en ledande utvecklare av arbetslivsinnovationer i den digitala eran
  • göra arbetshälsan i Finland till världens bästa senast år 2030.

Läs mer om programmet Arbete2030.

Varför är målet viktigt?

Det går att lösa de utmaningar som finns i samhället i fråga om arbetshälsa, arbetsproduktivitet och arbetets dragningskraft. Det går att på ett hållbart sätt påverka utmaningarna genom att förbättra de vardagliga funktionerna på arbetsplatserna.

Programmet Arbete2030 når ut till arbetsplatser i alla branscher och i hela Finland. Inom ramen för programmet har man redan inlett 30 branschspecifika projekt och tio regionala projekt i gemensam regi av arbetstagar- och arbetsgivarförbunden. Totalt har programmet hittills nått ut till cirka 1 000 arbetsplatser.

I programmets ledningsnätverk deltar dessutom 5 600 personer i chefsposition och personer som är intresserade av ledarskap. Innehållet har planerats och genomförts på trepartsbasis.

FFC:s övriga mål för arbetslivskvaliteten