s a k·fi Näistä puhutaan Tutkimukset SAK:n jäsentutkimus 2024 ̵…

Tutkimukset

SAK:n jäsentutkimus 2024 – arvot ja asenteet

Tutkimuksessa tarkasteltiin SAK:n nais- ja miesvaltaisten alojen vastaajien arvioita työelämästä ja elämän arvoista. Tarkasteltavana olevista asioista lähes 90 % on sellaisia, joissa ei havaittu juurikaan mielipide-eroja nais- ja miesvaltaisten alojen välillä. Esimerkiksi käsitykset hyvästä työelämästä yhdistivät jäsenistöä laajasti. Eroja löytyi eniten asenteissa.

Tutkimuksen tarkoitus

Jäsentutkimus mittaa SAK:laisten alojen työntekijöiden työelämäodotuksia ja yhteiskunnallisia asenteita. Tutkimusta on toistettu joka viides vuosi vuodesta 2000 alkaen. Vuonna 2024 keskityttiin erityisesti selvittämään mies- ja naisvaltaisten alojen eroja ja yhtäläisyyksiä työelämään ja yhteiskuntaan liittyvissä kysymyksissä.

Keskeiset havainnot

• Suuri osa vastaajista odottaa työltä työturvallisuutta ja hyvää työporukkaa. Monen odotukset kohdistuvat myös työpaikan jatkuvuuteen ja siihen, että esimies on helposti lähestyttävä.
  • Työelämän asioiden tärkeysjärjestyksessä viimeisillä sijoilla ovat hyvä palkka, mahdollisuus vaikuttaa työaikoihin ja mahdollisuus edetä uralla. Kyse ei todennäköisesti ole siitä, etteivät ne olisi tärkeitä, mutta usein SAK:laisilla aloilla etenemismahdollisuudet tai mahdollisuudet päättää omasta työstään eivät ole arjessa läsnä.
  • SAK:laisten liittojen työssäkäyvistä jäsenistä 11 % eli 52 000 työntekijää on suuressa köyhyysriskissä. Heistä 73 % työskentelee naisvaltaisella alalla.

Johtopäätökset

• Ammattiyhdistysliikkeelle annettava tuki on vahvimmillaan silloin, kun sen toiminta on keskittynyt työpaikkatasolle kuuluvien asioiden edistämiseen.
  • Tutkimus vahvisti olettamuksen, että miesten ja naisten arvomaailmat ovat eriytyneet erityisesti tasa-arvon toteutumisen ja ilmastokysymykseen reagoinnin suhteen. Ay-liikkeen onkin tehtävä töitä nostaakseen tietoisuutta siitä, miksi nämä asiat ovat tärkeitä ay-liikkeelle ja sen jäsenille.
  • Vuonna 2021 alkanut reaaliansioiden lasku on johtanut siihen, että palkansaajien ostovoima on heikommillaan 14 vuoteen. Tämä näkyy esimeriksi siinä, että rahan puute on ylivoimaisesti tärkein syy, jonka vuoksi vastaaja on harkinnut ammattiliiton jäsenyydestä luopumista.

Tutkimuksen toteutus

SAK:n jäsentutkimus 2024 perustuu Verianin puhelimitse heinä- ja elokuussa 2023 keräämään aineistoon (n=1203) ammattiliittojen työssäkäyvistä jäsenistä. Se edustaa liittojen työssäkäyvää jäsenkuntaa toimialan, sukupuolen ja iän mukaan. Raportin on kirjoittanut SAK:n tutkimusasiantuntija Ari-Matti Näätänen.

Kysy tästä tutkimuksesta