Fokus på rekrytering – också på svenska
FFC och många av medlemsförbunden har på senare tid inlett organiserings- eller medlemsrekryteringskampanjer. Däremot är det bara några få förbund som klarar av att sköta organiseringen också på svenska.
– Jag tror att alla förbund förstår att de måste satsa på medlemsrekrytering på svenska, men de har inte svenskspråkig personal och andra resurser, säger FFC:s svenska organisationssekreterare Katja Kaivonen.
Hon påpekar ändå att medlemsvärvningen framför allt ska ske på gräsrotsnivå, av förtroendemännen och arbetstagarna på arbetsplatserna. Förbundspersonalens uppgift är att se till de aktiva har material och kunskap.
Om man vill rekrytera medlemmar, men det egna förbundet inte har material på svenska, kan man kontakta Katja Kaivonen. FFC har en del svenskspråkigt material.
Inom de förbund som endast har verksamhet på finska, är det vanligen medlemmar som kan finska som aktiverar sig fackligt.
– Då utgår förbundet kanske ifrån att alla medlemmar förstår finska, säger Katja Kaivonen.
Överraskning på skolbesöken
FFC och förbunden har den här hösten besökt de svenskspråkiga yrkesskolorna för att berätta om facket.
– Skolbesöken behövs. Man märker att ingen har berättat för dem om de här frågorna. De får inte det hemifrån och inte från skolan – och det som överraskade mig är att de inte heller får det från praktikplatserna.
Nästa höst kommer FFC att arrangera en svenskspråkig kurs i medlemsrekrytering.
– Då ska vi ta upp konkreta exempel på hur man närmar sig människor, säger Katja Kaivonen och ger ett exempel från ett finskspråkigt FFC-evenemang nyligen.
– Deltagarna fick till uppgift att gå ut på torget och tala med folk, utan något material att dela ut. Det är viktigt att vi lyssnar på folk, till exempel vad de själva vill förbättra med hjälp av facket. Om de känner att facket lyssnar på dem är det mer sannolikt att de ansluter sig.
Jonny Smeds