Hoppa till innehållet

s a k·fi Ämnen Nyheter Träffar likasinnande i hela Eu…

Att köra motorcykel är både ensamt och socialt. Egert Johansson deltar regelbundet i träffar för Harley-Davidson-förare. Där finns det alltid något att prata om.

Nyhetsartikel

Träffar likasinnande i hela Europa

I sommar planerar däckmontören Egert Johansson att köra motorcykel till Vitryssland. På programmet står också mc-rallyt Nordic Run, där han ska vara värd när deltagarna kör över Åland. Egert kör själv en Harley-Davidson från 1986, en Electra Glide Classic på 1 500 cc.

Motorn startar snällt efter många månader i vinterförvar men spottar till nu och då. Egert Johansson tar det med ro. Det är bara bensinen som inte är helt ren.

Egert köpte sin Harley-Davidson-motorcykel för fem år sedan. Den har bara haft en ägare tidigare i Finland och han hade importerat den från Amerika.

– I mc-kretsar kallas den för en bussmodell. En stadig och bra cykel som passar för längre körningar och som man kan lasta hyggligt mycket bagage på, berättar Egert Johansson.

I yngre år gillade han amerikanska bilar. Den första han hade var en avdankad likbil från 1965, en Chevrolet Bel Air. Sedan dess har bilarna kommit och gått, liksom en rad olika motorcyklar.

– Hur mycket jag kör nuförtiden? Det beror mycket på vädret. I den här åldern ger man sig inte ut i regn och kyla men för tre år sedan körde jag faktiskt en tur på julannandag. Då var det tio grader varmt, säger Egert som har sina rötter i Lovisatrakten men har bott på Åland i sju år.

Aktiv inom facket och HD-klubben

Till yrket är Egert Johansson däckmontör. Han arbetar på företaget Rollic i Mariehamn där man säljer, monterar, balanserar och vulkaniserar däck. Rollic driver också ett lagerhotell för däck.

Egert är medlem i Ålands kemiska arbetare, som är en fackavdelning inom industrifacket TEAM. Tidigare satt han i styrelsen, nu är han förtroendeman på sin arbetsplats.

– Jag engagerade mig bland annat för att få ordning på våra löner, säger han.

Det är inte bara inom fackföreningsrörelsen Egert har engagerat sig, utan han är också aktiv inom Harley-Davidson Club Finland. Klubben för HD-entusiaster har cirka 6 500 medlemmar. Landet är uppdelat i tolv distrikt, Åland är ett av dem och här är Egert chef.

– Men vi är inte många medlemmar just på Åland, bara en handfull, säger han.

Mycket av Egerts mc-liv går ut på att delta i olika rallyn och träffar som ordnas för HD-ägare, både nationella och internationella. I fjol var han en av 1 200 som körde till Saariselkä i Lappland. Där bodde han i tält, lyssnade på bra livemusik och festade med likasinnade.

– Det är bra ordning och allt går lugnt till – alltså tvärtemot vad många tror. Medelåldern är rätt hög. Kanske för att en HD-cykel kostar sina modiga slantar. En ny av den modell som jag har går på cirka 50 000 euro, säger Egert Johansson.

Träff i Nordnorge

Efter träffen i Saariselkä fortsatte Egert till en norsk HD-fest i Nordnorge och körde sedan hem genom Norge och Sverige. Det blev en resa på långt över 3 000 kilometer.

Han har också deltagit i rallyn som har gått till bland annat Lettland, Litauen och Polen. I sommar bär det kanske av till Vitryssland där det ordnas ett superrally, det vill säga en europeisk storträff för HD-klubbar.

På gång är också Nordic Run som startar i Norge efter midsommar. Sedan kör man till Danmark, vidare till Sverige och över Åland mot Finland där rallyt slutar i Kalajoki.

– Omkring 50 cyklar deltar och jag ska lotsa dem över Åland och kör också med till Kalajoki.

Egerts Harley-Davidson går förmodligen upp mot 180 km/timmen ”om man pinar den lite”.

– Men man måste ju hålla hastighetsbegränsningarna. Jag har aldrig fått en fortkörningsbot med mc och bara en med bil. Jag har inte heller varit med om något tillbud med motorcykel.

Men lite vidskeplig får man tydligen vara som mc-förare. Under cykeln har Egert hängt en liten klocka som ett slags skyddsamulett. Det lär vara vanligt bland mc-förare.

På sin skinnväst har han också ett speciellt märke. ”6 %” står det i vitt på blå botten.

– De finlandssvenska motorcyklisternas eget märke. Vi har också egna rallyn i svenskbygderna i Finland, berättar Egert Johansson.

Helena Forsgård