Digidjungeln: Från smarttelefon till smartglasögon
De senaste tjugo åren har mobiltelefonen i dess olika former varit den tekniska pryl som de flesta burit på sig. Nu försöker tekniktillverkarna ta fram nya former av teknik som ska nå samma framgång.
Efter att mobiltelefonen på 1990-talet och smarttelefonen på 2000-talet letade sig ned i de flestas fickor har tekniktillverkarna febrilt försökt hitta på nya produkter som alla bara måste ha.
Pekdatorerna slog genom för något år sedan, men än så länge är de inte särskilt vanliga i gatubilden. Kanske de mera lämpar sig för hemmabruk. I sökandet på något nytt har tillverkarna tittat bakåt på mera traditionella produkter. Hur låter det till exempel med en smartklocka?
I fjol lyckades smartklockan Pebble samla ihop över 10 miljoner dollar i finansiering på gräsrotsfinansieringstjänsten Kickstarter, vilket ledde till att de första klockorna nådde kunderna tidigare i år. Pebble innehåller egentligen inga smartfunktioner i sig själv, utan det handlar om ett armbandsur som fungerar som en förlängning till en Android- eller iOS-telefon.
Klockan kopplas ihop med telefonen via Bluetooth och via den kan man till exempel läsa sms eller e-post. I dagsläget
produceras det ungefär 15 000 klockor i veckan, så vi ser knappast Peebleklockor på folks armar i första taget.
De senaste tio åren har det också ryktats om att Apple ska börja göra ett armbandsur, en så kallad iWatch. Uret är fortfarande endast ett rykte, men det har den senaste tiden börjat surra allt mer kring det. I iWatchs fall skulle det antagligen röra sig om en äkta smartklocka med Apples iOS-operativsystem och möjlighet att ladda ned appar. Men i skrivande stund har Apple i alla fall inte gjort några officiella uttalanden om en eventuell klocka.
Det som talar för att Apple kanske snart kunde komma fram med något nytt är att konkurrenten Google gått framåt med en av sina nya produkter, nämligen Google Glass.
Google Glass är vad som närmast kunde beskrivas som smartglasögon. Det är en form av dator i glasögonform, som ger dig information på glaset framför ögonen. Glasögonen är röststyrda och du kan till exempel be dem visa e-post eller ett filmklipp. I dess nuvarande form syns informationen uppe i högra hörnet så att resten av synfältet är fritt.
Google Glass finns än så länge inte tillgängligt för konsumenter, men enligt planerna ska glasögonen gå att köpa mot slutet av året. Priset lär i dag ligga på 1 500 dollar, så om den prisnivån håller i sig lär det nog ta en tid innan vi ser människor gå omkring och prata med sina glasögon.
Staffan Småros